Archief

Google meet respons op straat

Betalen voor het aantal personen dat een advertentie ziet. Binnen de online marketing is dat gebruikelijk. Het gaat daar vaak nog verder gaan, door af te rekenen op basis van het aantal clicks of het aantal daadwerkelijke transacties. Google past deze ‘online principes' nu ook op straat toe. Een primeur.

Op straat is overal reclame te zien. Van billboards langs de weg, digitale reclameborden op gebouwen, abri's in de bushokjes tot reclame op de bussen zelf. Niemand kan exact aangeven hoeveel mensen er naar deze uitingen kijken en hoe lang ze dat doen. Google brengt daar verandering in door met een sensor in reclame-uitingen te registreren wie er allemaal kijkt. Dat gebeurt zo gedetailleerd, dat aan de verandering in de pupil zelfs is af te leiden hoe men op de uiting reageert. Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk om – net zoals dat in de wereld van de online advertising gebeurt – adverteerders te laten betalen voor hun daadwerkelijke bereik. Voor dit principe van ‘pay-per-gaze' is aan Google inmiddels octrooi verleend.

Joop Maas, adviseur bij BOOM Communicatie, ziet in de nieuwe techniek van Google een duidelijke meerwaarde: “Adverteerders moeten hun beslissing om outdoor campagne te voeren nu nog baseren op algemene cijfers van het aantal passanten op een weg of in een winkelgebied. Met deze nieuwe techniek kan er volkomen inzichtelijk worden gemaakt wat de return on investment (ROI) van een campagne is. Net als bij online advertising is dat zelfs vooraf al te bepalen. Want als het aantal views is bereikt, stopt de campagne en komt de volgende adverteerder aan bod. Die duidelijkheid vooraf over de te bereiken resultaten is wat marketeers overal ter wereld zal aanspreken”.

Sceptici vrezen dat de komst van de introductie van deze nieuwe Google-vinding kan leiden tot een soort ‘Big Brother'. Google geeft aan dat daarvan in het geheel geen sprake is. De sensor focust zich volledig op het hoofd en de ogen van passanten, waarbij iedere passant anoniem wordt gescand. Er vindt dus geen persoonsherkenning plaats, evenals koppeling van persoonsgegevens aan de verkregen data. Het nieuwe instrument is uitsluitend bestemd voor het registreren van respons op outdoor reclame-uitingen.

Bron: Theverge.com