Archief

Google-resultaat dwingt tot aanpassing

De uitspraak in de rechtzaak die Autobedrijf Zwartepoorte had aangespannen tegen Miljoenhuizen.nl kan verstrekkende gevolgen hebben voor de wijze waarop artikelen op internet worden gepubliceerd. De BMW-dealer had last van geruchten dat het bedrijf failliet zou zijn. Mensen die via Google de zoektermen 'Zwartepoorte failliet' intypen, zouden aan de hand van de eerste resultaten de indruk kunnen krijgen dat het bedrijf op de fles is. Daarbij wordt verwezen naar teksten op de site Miljoenhuizen.nl.

Op Miljoenhuizen.nl staat echter niet dat Zwartepoorte, met vestigingen in Roosendaal en Goes, failliet is en dat is ook geenszins het geval. Er is alleen een tekst van een bezoeker te vinden die aangeeft dat een compleet andere autodealer failliet is gegaan. Op de site zelf is dat heel duidelijk en kan daarover dus geen verwarring bestaan. Volgens Directeur Nico Schoenderwoerd van Miljoenhuizen.nl is het niet zijn probleem dat Google in zoekresultaten willekeurig stukken tekst aan elkaar plakt die niets met elkaar te maken hebben. De voorzieningenrechter in Amsterdam heeft echter bepaald dat Miljoenhuizen.nl zijn website zodanig moet aanpassen dat die niet langer via Google-zoekresultaten de indruk wekt dat Zwartepoorte failliet zou zijn. Schoenderwoerd moet zijn site aanpassen, op straffe van een dwangsom van vijfhonderd euro per dag. “Dit is ongekend”, reageert hij op het vonnis. “Het is een vorm van censuur die nog niet eerder in het Westen is vertoond. Dit krijgt nog een staartje!”

De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de wijze waarop berichten op het internet gepubliceerd mogen worden en/of de wijze waarop zoekmachines hun resultaten presenteren. Wat uit deze uitspraak vooralsnog mag worden afgeleid is dat compleet op zichzelf staande berichtgevingen op een site als schadelijk kunnen worden aangemerkt, als ze door een zoekmachine gekoppeld worden tot een ongewenste zinsconstructie.

Bron: voornamelijk gebaseerd op berichtgeving Pzc.nl.