Archief

Google wijzigt algoritme

Google heeft een grote wijziging aan het algoritme van haar zoekmachine doorgevoerd. Deze verandering is van invloed op bijna twaalf procent van de zoekresultaten. Met de wijziging wil Google ervoor zorgen dat sites met een hoge kwaliteit beter vindbaar zijn dan websites met een lage kwaliteit.

Volgens Google zijn kwaliteitswebsites voortaan beter vindbaar voor gebruikers. Sites met originele content en informatie die betrekking hebben op onderzoeken, gedetailleerde rapporten en doordachte analyses krijgen een hogere klassering. “Sommige websites zullen dus stijgen, maar voor andere sites zal de verandering leiden tot een daling in de resultaten”, aldus Google. “Websites die weinig toegevoegde waarde bieden, content kopiëren van andere sites of weinig bruikbare informatie bevatten, zullen dalen in de rankings.”

Google vindt dat ze verantwoordelijkheid heeft tegenover gebruikers om goede content te selecteren: “We worstelen al een jaar met deze veranderingen, maar konden hier pas in de laatste maanden echt vorm aan geven. Wij zijn er echt van overtuigd dat dit de kwaliteit van zoekresultaten substantieel zal verbeteren”.

Zoekmachineoptimalisatie
Volgens communicatieadviseur David Westveer kunnen organisaties sturen op hun klassering binnen Google: “Dat principe heet met een mooi woord ‘zoekmachineoptimalisatie'. De essentie van zoekmachineoptimalisatie is het bieden van waardevolle content die van meerwaarde is voor een gebruiker. Organisaties doen er goed aan om te achterhalen wat de (informatie)behoefte is van hun doelgroepen. Vervolgens kunnen zij de inhoud van hun websites afstemmen op die behoefte. Door deze wijze ontstaan relevante sites die door gebruikers gewaardeerd worden vanwege de kwaliteit van de aangeboden content. Het is zaak om frequent originele content te publiceren en daarbij ook rekening te houden met gebruiksgemak. Teksten moeten bijvoorbeeld goed te scannen zijn voor oriënterende gebruikers. Gebruik daarom informatieve titels, subtitels en tussenkoppen. Daarnaast is het verstandig een webtekst te beginnen met een samenvatting van het artikel. De essentie moet in de introductie staan van het bericht. Kortom: de gebruiker moet centraal staan. Op die manier is een website van waarde”.

Hoe Google het algoritme heeft aangepast is niet bekendgemaakt. De wijziging is vooralsnog alleen in Amerika merkbaar. De zoekmachine laat weten dat dit in de toekomst ook in de rest van de wereld het geval zal zijn.

Geraadpleegde bron: Elsevier