Google wil ook e-mail doorzoeken
In een nieuw initiatief om haar zoekresultaten relevanter te maken, wil Google de inbox van Gmail-gebruikers in de resultaten integreren. Dit betekent dat de inhoud van ontvangen en verzonden e-mails ook wordt doorzocht en op de zoekpagina wordt weergegeven. Google is van mening dat de meest relevante informatie zich ook buiten webpagina's kan bevinden.
Gmail-gebruikers met overvolle mailboxen kunnen de nieuwe functie gebruiken om sneller persoonlijke informatie te vinden of te herontdekken. Op commercieel gebied lijkt de functionaliteit in de eerste plaats mogelijkheden te bieden voor e-mailmarketing. Door veelgebruikte en voor een bedrijf relevante zoektermen te verwerken in de titel en inhoud van commerciële e-mails, komen deze terug in de zoekresultaten. Een e-mail die de ontvanger in eerste instantie naast zich neer had gelegd, kan zo ineens relevant worden.
Kritiek
Eerder dit jaar gaf Google haar sociale netwerk Google+ al een prominente rol door de optie Persoonlijke Resultaten toe te voegen aan de zoekpagina. Hiermee verschijnt informatie die binnen het netwerk van de gebruiker wordt gedeeld in de zoekresultaten. Ondanks de claim van Google dat zij haar gebruikers zo de unieke mogelijkheid biedt om niet alleen informatie, maar ook personen en relaties te ontsluiten, kwam er veel kritiek. Zo betichtte social mediarivaal Twitter Google van oneerlijke concurrentie.
Volgens BOOM-adviseur Mario van Gastel loopt ook het nieuwe initiatief enig risico op verzet: “Google is online al zo dominant, dat plannen tot sterkere integratie van haar diensten steeds met argusogen worden bekeken. Niet alleen door concurrenten, maar ook door beleidsmakers op het gebied van consumentenbescherming en privacy. Toch is de Gmail-integratie weer een inventieve stap richting relevantere zoekresultaten en verdere commercialisering van data”.
Het is nog niet duidelijk wanneer Google de nieuwe functionaliteit daadwerkelijk gaat invoeren.
Geraadpleegde bronnen: Dutchcowboys.nl, Marketingfacts.nl.