Archief

Gouden rekenwerk

Om een prijs te winnen is het belangrijk dat je enorm je best doet. Logisch, hoor ik u denken. Wanneer een atleet tijdens de Olympische Spelen de gouden droomschijf om de nek gehangen wil krijgen, is het vanzelfsprekend dat hij of zij alles geeft en opgeeft om dit doel te bereiken. Diëten tot je een ons weegt, maximale tijd besteden aan trainen, minimale aandacht voor vrienden en familie. Ook logisch toch?

In mijn dagelijkse werkzaamheden als trafficmanager is het ook een soort sport om met scherpe inkoopoffertes te komen, zodat de accountmanagers op hun beurt pogingen kunnen doen de concurrentie voor te blijven en hiermee contracten of aanbestedingen binnen te halen. De handtekening van de opdrachtgever voelt voor mij als het goud om de nek en de felicitaties van de collega's klinken mij als het Wilhelmus in de oren.

Om die winnende aanbieding te kunnen doen, moet je als trafficmanager een hoop denk- en rekenwerk doen, offertes opvragen bij de juiste leveranciers, de offertes vergelijken, in overleg gaan om ze nog eens aan te scherpen… Klinkt allemaal heel simpel, alleen het is heel veel werk. Die race is niet zomaar gelopen; de competitie is niet na één wedstrijd beslist. Want hoe vaak komt het niet voor dat er nog aanpassingen komen op de aanvraag, dat er nader overleg nodig is over de voorwaarden van levering, of dat er dat er aanvullende prijsopgaven worden gevraagd? Wil je winnen, dan zul je er vol voor moeten gaan. Met het risico natuurlijk, dat iemand anders die eerste plek voor je wegkaapt.

Niet heel lang geleden wordt mijn traffic-collega opgebeld door een leverancier met de mededeling dat hij naar ons geen offertes meer uit zal brengen omdat de slagingskans toch nagenoeg nul is. Dan denk ik: die heeft het niet gesnapt. Hoe kun je nu een wedstrijd winnen zonder je er voor in te zetten? Kent u hem nog? ‘Nooit geschoten is altijd mis!'. Precies. Wanneer er tientallen offertes achter elkaar door dezelfde persoon wordt aangevraagd en er is nooit feedback en/of een bestelling, dan is het volgens mij een kwestie van de telefoon pakken en vragen naar de reden. Dan krijg je feedback waar je iets mee kunt. Iedere genoemde oorzaak is een prima leermoment. Dan win je dus toch iets…

Wat ik dus eigenlijk zeggen wil: je kunt alleen het hoogst haalbare bereiken met inzet en doorzettingsvermogen. Het zal niet altijd meteen lukken. Je moet, samen met alle anderen om je heen, scherp blijven en continu verbeteren. Dat is intensief, maar als het lukt is het prachtig. Dat geldt voor de trafficmanager, de accountmanager, de receptionist, de stagiair en ook voor de leverancier. Want winnen doe je samen. Reken daar maar op.

Johan Nootenboom – Trafficmanager BOOM Communicatie