Archief

Gratis borstvergroting troef in werving?

Het ANP meldde in het voorjaar dat een kliniek in Tsjechië een wel heel bijzondere oplossing gevonden heeft om het personeelstekort te tackelen. Medewerkers die zich voor drie jaar binden aan het medisch centrum, kunnen kiezen uit een gratis liposuctie, buikwandcorrectie of borstvergroting. Een daverend succes: alle vacatures worden nu binnen no time ingevuld…

Toch kunt u op het gebied van personeelswerving ook successen behalen zonder bedenkelijke of peperdure give aways. In tijden van economische neergang blijft het met het oog op de nabije toekomst belangrijk om met de arbeidsmarkt te blijven communiceren en uw employer brand sterk te houden, ook al zijn er wellicht nu minder vacatures te vervullen. Het is goed om te weten dat u niet meteen een aanslag op uw budget hoeft te doen om stappen vooruit te zetten in uw arbeidsmarktcommunicatie. Hieronder volgen enkele tips. Bent u geïnteresseerd in het complete artikel, waarin u onder meer cijfers uit diverse onderzoeken vindt? Lees dan hier verder.

 

Vacatureteksten verbeteren
Weinig vacatureteksten zijn prikkelend, spreken de behoefte van een sollicitant aan en weten zo een sollicitant te motiveren. Speel in op de behoeften van uw potentiële nieuwe medewerker. Zorg minimaal voor een duidelijke functieomschrijving, vermijd spelfouten en clichés en zorg ervoor dat de standplaats, contactgegevens en uw verwachtingen bij de kandidaat niet ontbreken.

Optimaliseren van recruitmentsite
Bijna iedere sollicitant bezoekt vooraf of tijdens een sollicitatieprocedure de recruitmentsite of de ‘werken bij'-pagina's binnen uw corporate website. Als u een goede indruk wilt achterlaten, zorgt u dat deze informatiebron een goed beeld geeft van uw organisatie als werkgever en biedt u de informatie die een sollicitant daar hoopt te vinden.

Ambassadeurs inschakelen
Zeker als u minder budget heeft voor werving via de gebruikelijke kanalen zoals kranten, bureaus en wervingssites, doet u er goed aan om uw pijlen eens te richten op de ambassadeurs binnen en buiten uw organisatie. Werving via het eigen personeel, alumni en relaties is niet alleen interessant door de lagere kosten. De kwaliteit van de kandidaten die worden aangedragen is ook doorgaans beter.

Procedure onder de loep
Tijdens een sollicitatieprocedure geeft u veel informatie over uw organisatie aan een doelgroep die daar erg ontvankelijk voor is. Niets is zo sterk in de oordeelsvorming dan de eigen ervaring. Kruip daarom eens in de huid van de sollicitant en beleef in gedachten wat die persoon meemaakt vanaf het moment dat er een eerste interesse in uw organisatie is gewekt. Sta stil bij alle contactmomenten en vraag u af wat voor indruk u als organisatie achterlaat. Vergeet niet dat een sollicitant zijn of haar ervaringen met uw organisatie deelt met anderen.

Contacten met high potentials warmhouden
U zult ongetwijfeld weleens zeer geschikte personen ontmoeten, waarvoor u tot uw spijt op dat moment geen positie vrij heeft. Investeer in deze contacten. Als u een relatie opbouwt met deze high potentialis, kunt u hen als eerste benaderen als de markt weer aantrekt.

De uitgebreide versie van deze adviescolumn leest u hier.

Mindy Hugens – communicatieadviseur