Archief

Groei klantencontact via social media

Het bereiken en binnenhalen van nieuwe klanten via sociale netwerken, weblogs, microblogs en fora zit in de lift. Waar vorig jaar 48 procent van de Nederlandse bedrijven prospects wist te bereiken en te binden via zakelijke sociale netwerken, is dat percentage een jaar later opgelopen tot 57 procent.

Nederlandse organisaties lopen voorop in het gebruik van social media. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Regus, onder 17.000 managers en bedrijfseigenaren in tachtig landen. Van de respondenten bleek 52 procent social media als kanaal in te zetten om contacten te onderhouden met bestaande klanten en hen te informeren. In Nederland ligt dit percentage hoger met 61 procent. Volgens BOOM-adviseur David Westveer speelt de internetdichtheid in Nederland hierbij een rol: “Nederland heeft met zijn dienstengeoriënteerde economie de hoogste internetdichtheid van Europa. Wij hebben hier een goede toegang tot internet en kennen een vrij direct en open communicatieklimaat. Volgens mij zijn dit enkele redenen waarom wij wereldwijd gezien één van de koplopers zijn in het gebruik van social media”.

Restricties aan acquireren
Westveer waarschuwt bedrijven die te agressief willen acquireren via social media: “Maak niet de fout om in het wilde weg contactgegevens te achterhalen en prospects ongevraagd met commerciële berichten te benaderen. De vernieuwende telecommunicatiewet is een aspect om serieus rekening mee te houden. Er gelden voor bedrijven restricties ten aanzien van het ongevraagd versturen van commerciële berichten. Daarnaast dient er rekening gehouden te worden met de eigen reputatie. Een agressieve benaderingsvorm kan wellicht conversie opleveren, maar kan ook afbreuk doen aan de bedrijfsreputatie of de ‘personal branding'. Ik raad bedrijven vooral aan om informatieve en bruikbare content te ontwikkelen die relevant en waardevol is voor hun doelgroepen. Door deze content vervolgens te publiceren, kunnen deze organisaties zich positief profileren. Daarnaast werkt een belangstellend berichtje op z'n tijd bij het onderhouden van je netwerk”.

Geraadpleegde bron: Nu.nl