Archief

Groei social mediagebruik in b2b

Social media is al geruime tijd een belangrijk element in menig privéleven. Ook de business-to-consumer-branche (b2c) kent inmiddels de voordelen van social media en het lijkt erop dat de business-to-business-branche (b2b) volgt. Uit recent onderzoek naar het gebruik van social media onder b2b-marketeers blijkt dat 83% van hen social media als belangrijk instrument ziet voor hun bedrijf.

Volgens het onderzoek van Michael A. Stelzner is het social mediagebruik onder b2b-marketeers het afgelopen jaar gestegen, ondanks een daling in de overtuiging van het belang van social media. Het is binnen de b2b-branche een uitdaging geworden om ook te profiteren van de voordelen van social media als Facebook, LinkedIn en Twitter.

Groei
Hoewel de social mediadeelname nog altijd groter is in de b2c-branche, groeit het gebruik van social media in de b2b-branche gestaag. Zo gebruikt 87% van de b2b-marketeers Facebook en LinkedIn en is een net iets kleinere groep van 84% actief op Twitter.

Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM Communicatie, onderschrijft het nut van social media in de b2b-branche: ‘'Social media hebben hun waarde inmiddels bewezen, ook op b2b-gebied. Ieder platform spreekt een bepaalde doelgroep aan, dus niet alle sociale netwerken zijn geschikt voor ieder bedrijf. Het is beter om één netwerk volledig in te zetten, dan drie netwerken half. Gezien het grote belang van persoonlijke relaties in de b2b-branche is LinkedIn daar een voor de hand liggende keuze. LinkedIn maakt immers profilering op zowel bedrijfs- als op individueel niveau mogelijk”.

Resultaten
Zestig procent van de deelnemers aan het onderzoek merkt een verbetering in de vindbaarheid van het bedrijf in zoekmachines door het gebruik van social media. Ook zag 58% van de ondervraagden een stijging in de verkoopcijfers na een inzet van social media gedurende minimaal drie jaar. Uit het onderzoek blijkt dat actief gebruik van social media op lange termijn de relatie met zakenpartners kan verbeteren. Van den Boom: “Dat moet b2b-marketeers als muziek in de oren klinken”.

Geraadpleegde bron: Rendement.nl.