Archief

Grote merken actief binnen social media

Maar liefst 67 van de honderd grootste merken in Nederland is actief op social media. Maart 2009 waren er slechts veertien grote merken in Nederland actief binnen sociale netwerken.

Social Embassy inventariseerde het gebruik van social media onder de honderd grootste merken in Nederland en registreerde een toenemend gebruik van social media door grote merken.

Ranglijst
Op basis van een aantal variabelen is een ranglijst samengesteld. Merken zijn daarbij beoordeeld op aanwezigheid binnen de diverse sociale netwerken, op de kwaliteit van de content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit. Het volledige onderzoek is in te zien op Socialmediamonitor.nl.

Bol.com voert de derde editie van de ranglijst aan. Volgens Socialmediamonitor.nl is Bol.com in staat op structurele wijze social media in te zetten en de connectie aan te gaan met haar doelgroep. Op de tweede plaats staat Rabobank, gevolgd door HEMA. Vorig jaar ontbrak de retailorganisatie nog in de lijst. Door actief te zijn binnen diverse netwerken heeft HEMA de nodige aandacht op zich weten te vestigen.

Volgens Steven Jongeneel, oprichter van Social Embassy, is de groei in activiteit ‘enorm'. Jongeneel neemt een professionalisering op het gebied van social media waar. Sommige bedrijven nemen zelfs zogenaamde Social Media Managers aan.
“Veel bedrijven willen met behulp van social media de betrokkenheid bij hun merk vergroten”, aldus Jongeneel op Communicatieonline.nl.

Geraadpleegde bronnen: Socialmediamonitor.nl, Communicatieonline.nl, NOS