Archief

Haal meer uit LinkedIn

Het zakelijke netwerk LinkedIn telde eind vorig jaar al 55 miljoen leden. Een belangrijk doel van het netwerk is de deelnemers te laten profiteren van elkaars contacten. Maar wordt er eigenlijk wel efficiënt gebruik gemaakt van deze vorm van ‘social networking'? Hieronder enkele tips om het effect van deelname aan LinkedIn te vergroten.

Welke verwachtingen heeft u?
Het is belangrijk om te weten wat u wilt bereiken door middel van LinkedIn. Waarom zou u er anders gebruik van gaan maken? Het gaat vooral om de vraag wat de deelnemers voor u kunnen betekenen en andersom: wat u kunt betekenen voor anderen. Een netwerksite valt of staat met (de toegankelijkheid van) uw netwerk. Wanneer u weinig connecties hebt, of uw connecties niet openbaar maakt, kan dat mensen ervan weerhouden om te reageren op uw profiel.

Focus op tweedegraads netwerk
Het is dus goed om een uitgebreid (eerstegraads) netwerk te hebben. Uiteindelijk begint het daar allemaal mee. Maar kansen en mogelijkheden liggen vooral bij nieuwe contacten. De focus moet daarom vooral op tweedegraads contacten liggen. LinkedIn-expert Jan Vermeulen heeft het over de ‘magic mail' die tot krachtige resultaten kan leiden. Voorbeeld: u wilt graag contact met iemand uit uw tweedegraads netwerk. U kent deze persoon dus via een gemeenschappelijke connectie. De mogelijkheid bestaat om te klikken op: ‘get introduced to connection'. U stuurt dan een bericht direct naar deze persoon. Als u echter een omweg neemt en vraagt aan de gemeenschappelijke vriend om u te introduceren, krijgt de potentiële ‘connection' het bericht van een bekende. Dat maakt meer indruk dan een mail van een (nog) onbekende. Resultaatgerichter dus.

Houd de informatie up-to-date
Uw LinkedIn-profiel laat onder andere zien wie u bent, wat u doet en waar u voor staat. Het is belangrijk om dit regelmatig te updaten. Vermeld bijvoorbeeld de nieuwste ontwikkelingen of geef uw opinie. Om in de zoekmachines te scoren, zorgt u dat de relevante keywords aanwezig zijn in de teksten op uw profiel. Op het profiel is het ook mogelijk om uw status weer te geven. U kunt hier aangeven wat u op dat moment bezig houdt of wat u aan het doen bent. Sinds kort is het ook mogelijk om de updates te laten verschijnen op uw Twitter-account of uw ‘tweets' ook automatisch op Linkedin te publiceren.

Gebruik groepen om uw bereik te vergroten
Om uw netwerk te vergroten of om informatie te vergaren kunt u groepen gebruiken. Kies dan wel groepen van potentiële klanten of groepen die passen bij uw interessegebied. U kunt op deze manier mensen ontmoeten die de interesse delen maar u kunt ze ook kennis laten nemen van uw kwaliteiten of samen discussiëren. Het werkt overigens averechts om reclame te maken over uzelf of uw organisatie.

Nog enkele andere tips:

  • Het invullen van uw opleiding/school of vorige/huidige werkgevers kan tot nieuwe contacten leiden. Het geeft u ook de mogelijkheid om weer contact te leggen met mensen die u uit het oog verloren was.
  • Maak geen gebruik van de standaarduitnodigingen bij ‘connection'; maak het persoonlijk.
  • Gebruik de ‘applications'; schrijf een blog of deel een Slideshare (dit geeft hogere pageranks bij Google).
  • Verwacht niet meteen resultaat; bouw contacten rustig op.
  • Link naar uw profiel via andere communicatiemiddelen.
  • Zorg voor een betrouwbare en een professioneel uitziende profielfoto.

LinkedIn geeft u de kans om uzelf te presenteren, unieke kwaliteiten te laten zien en positieve associaties op te roepen bij zakelijke contacten. Het is dus van belang om actief en op een bewuste manier bezig te zijn met uw eigen LinkedIn-presentatie.