Archief

Het automatiseren van creativiteit

Michelangelo had zijn kwasten, hamer en bijtel. Hij was uitzonderlijk getalenteerd. Hij bedacht vooraf welk verhaal hij wilde vertellen, welke emotie hij wilde oproepen en welke herinnering hij wilde achterlaten. Als hij een verfspuit of een MacBook Pro had gehad, waren zijn creaties wellicht anders geweest. Maar was het plafond van de Sixtijnse Kapel niet gewoon crème geschilderd, zonder Michelangelo?

Automatisering biedt veel mogelijkheden, zo ook in onze sector. Na de automatisering van grafische productieprocessen, beweegt de slag om meer efficiency zich geleidelijk richting de communicatie en het design. Maar: kun je creativiteit automatiseren?

Er zijn grote stappen gemaakt. De hardware is geschikt om snellere en lastigere bewerkingen uit te voeren op veel zwaardere bestanden. De software biedt een bijna eindeloos aantal gereedschappen. De aandacht verschuift nu naar het automatiseren van terugkerende processen. Creatieven zijn veel tijd kwijt aan zaken als het plaatsen en bewerken van afbeeldingen, het doorvoeren van correcties en het voorbereiden van bestanden voor de drukkerij. Door die processen te automatiseren realiseer je kostenbesparing, efficiency en een lagere foutkans. Zo is er al geruime tijd software waarmee iedereen zelf advertenties, folders en andere huisstijluitingen kan opmaken en certificeren. Binnen vastgestelde kaders weliswaar, maar toch…

Kun je dan nog verder gaan? Een logo, folder of website hoeft toch niet specifiek ontworpen te worden op basis van de klantwens? Je kunt het toch ook omdraaien? Laat de klant zelf de keuze maken uit een enorme voorraad vooraf bedachte logo's, op basis van een aantal specificaties. Er zijn websites die dat bieden. Er zijn ook online mogelijkheden om je website volledig op te bouwen op basis van duizenden specificaties. Er komt geen designer meer aan te pas; het is alleen nog maar een selectieproces.

Als Michelangelo in deze tijd had geleefd, had hij meer kunnen beeldhouwen, omdat hij met een computer en projectie de Sixtijnse Kapel een stuk sneller had afgerond. Hij had meer kunnen dichten, omdat zijn schilderijen efficiënter vervaardigd konden worden. Kortom, hij had de middelen gehad om efficiënter te werken en nog meer te kunnen betekenen voor deze wereld.

De gereedschappen en technische ontwikkeling bieden veel mogelijkheden, maar vervangen nooit het essentiële talent, is mijn stelling. Want talent heb je nodig, voor de vertaling van de boodschap naar emotie en actie. Alleen met getalenteerde specialisten kun je vernieuwend, onderscheidend, opvallend, origineel en effectief zijn.

Automatisering moet voorwaardenscheppend zijn. Hoe efficiënter je kunt werken, hoe meer tijd en ruimte er overblijft voor de strategie en het creatieve proces. Hoe beter de tools, hoe beter je het droombeeld in je hoofd tastbaar kunt maken in de werkelijkheid.

Automatisering in combinatie met talent biedt veel mogelijkheden. Automatisering zonder talent, levert alleen 1'tjes en 0'letjes.

 

René van Donschot – Senior communicatieadviseur en vestigingsmanager BOOM