Archief

Hoogtepunt gebruik social media in zicht

Jarenlang leek het niet op te kunnen met het toenemend gebruik van social media, zowel privé als zakelijk. Maar deze groei blijkt niet oneindig. Het gebruik van de social media nadert zijn hoogtepunt.

Dat blijkt uit onderzoek onder 8.500 Nederlanders. Het aantal gebruikers is in 2013 nog wel gestegen, maar minder hard dan in voorgaande jaren. Groei is nog vooral te verwachten in de tijd dat bestaande gebruikers op de media actief zijn.

Daling Twitter
Facebook staat met 94 procent bovenaan de lijst van meest populaire netwerken. Gevolgd door Youtube met 82 procent en Twitter met 79 procent. Terwijl Facebook vorig jaar nog een bescheiden groei doormaakte, daalde het aantal ‘Twitteraars' met één procent.

Joop Maas, adviseur bij BOOM Communicatie: “Ondanks de verwachte rem op de groei, zijn de social media anno 2014 natuurlijk niet meer weg te denken als communicatiemedium. Ze hebben een volwassen en prominente positie ingenomen. Dat geldt alleen nog niet voor de manier waarop organisaties de social media benutten voor hun communicatie. Vaak is het ad hoc en weinig strategisch. Een contentkalender opstellen, is een goede manier om als organisatie meer aandacht voor en structuur in het ‘social' communiceren te krijgen.”

Explosieve stijging
Uit het onderzoek van Multiscope blijkt dus dat het aantal gebruikers op bescheiden schaal groeit. Het aantal uren dat die gebruikers besteden aan de social media steeg daarentegen explosief: met bijna veertig procent. Die toename komt voor een groot deel op het conto van Facebook en Linkedin. Naar verwachting van de onderzoekers zal het gebruik dit jaar verder intensiveren. Dat geldt met name voor LinkedIn en Google+. Eenentwintig procent van de ondervraagden zegt meer gebruik te gaan maken van LinkedIn. Slechts zes procent wil er minder gebruik van maken.

Geraadpleegde bron: Multiscope