Hyves nog altijd groter dan Facebook
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Hyves in ons land nog altijd groter dan Facebook. De populariteit van Facebook groeit echter snel. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Comscore.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Nederlandse Marketingfacts. Uit de cijfers blijkt dat Hyves in mei van dit jaar 7,7 miljoen unieke bezoekers trok, tegenover 7 miljoen voor Facebook. In vergelijking met december 2010 is wel een daling te zien van bezoekers bij Hyves. Die maand groeide het Nederlandse sociale netwerk tot 8,6 miljoen unieke bezoekers. Facebook stond toen op 4,8 miljoen. Het marktaandeel van Facebook is dus het laatste halfjaar sterk gegroeid.
Ledenaantal
Ook het ledenaantal van beide sociale netwerken zorgt voor een verschil. Op dit moment heeft Hyves volgens eigen zeggen 11,4 miljoen leden, waarvan 9,6 Nederlands zijn. Van alle Hyves-gebruikers loggen er 5 miljoen minimaal één keer per maand in. Het aantal Nederlandse accounts voor Facebook baseert Marketingfacts aan de hand van data van de advertentietool SocialBakers op ruim 4,5 miljoen.
Leeftijdsgroepen
Facebook is met name populair onder de leeftijdsgroep 25- tot 35-jarigen. Hyves trekt vooral mensen in de leeftijd van 15 tot 24 jaar. Daarnaast zijn op het Nederlandse sociale netwerk meer mannen dan vrouwen aanwezig, voornamelijk in de leeftijd van 15 tot en met 24 jaar. Facebook kent juist weer veel vrouwelijke bezoekers; met name vrouwen tussen 15 tot 24 jaar en 25 tot 34 jaar. Die eerste groep is echter ook veelvuldig aanwezig op Hyves.
Bezoekduur
Bezoekers van Hyves zijn gemiddeld langer op de website aanwezig dan Facebook-bezoekers. Gemiddeld brengt een bezoeker van Facebook 131 minuten per maand door op de site. Bij Hyves ligt dit op 268 minuten. Met name vrouwen tussen de 45 en 54 jaar brengen veel tijd (403 minuten) door op het Nederlandse sociale netwerk. Een Hyves-bezoeker blijft gemiddeld 3,2 procent langer op de site ten opzichte van 2010.
Comscore voorspelt dat Facebook het Nederlandse sociale netwerk over zes maanden voorbij zal zijn als de huidige lijn wordt doorgetrokken.
Geraadpleegde bron: Marketingfacts.nl