Archief

Impact social media op beroep is enorm

De beroepspraktijk heeft op het gebied van social media stevige verwachtingen als het gaat om nieuwe lichting communicatieprofessionals. “Zorg dat je vaardigheden en kennis op orde zijn”, zegt BOOM-adviseur David Westveer tegen vierdejaars hbo-studenten communicatie. “Kijk naar de beroepsprofielen van Logeion, lees de LOCO-competenties van je opleiding en je ziet dat het communicatievak anno 2013 echt niet langer louter en alleen bestaat uit creatieve werkzaamheden. Creativiteit hoort erbij en ontwikkelings- en creatievaardigheden ook, maar het zijn kwaliteiten die slechts een smaldeel vertegenwoordigen van het hele pallet aan kwaliteiten dat jij als moderne communicatieprofessional in bezit behoort te hebben.”

Vanuit BOOM Communicatie verzorgt David Westveer op detacheringsbasis de cursus Social Media bij HZ University of Applied Sciences; onlangs uitgeroepen tot beste hogeschool van Nederland. “Een erg leuke klus voor mij persoonlijk en een pittige en inhoudelijke cursus voor de studenten”, volgens Westveer. “Het is aanpoten voor ze. De mouwen worden opgestroopt. Het is belangrijk voor de studenten een passende beroepshouding te ontwikkelen. Daar stuur ik dan ook op met colleges, opdrachten, beoordelingen en feedback.”

Nieuwe beroepsbeoefenaars
Volgens Westveer is de impact van social media op het communicatievak enorm. “De beroepspraktijk verwacht dat de nieuwe lichting beroepsbeoefenaars ‘social proof' is, omdat zij als millenials opgegroeid zijn met social media. Ervaren beroepsbeoefenaars zien voor de nieuwe lichtingen veelal een rol weggelegd waarbij zij een bijdrage kunnen leveren aan de doorontwikkeling van de inzet van social media voor organisaties.”

Millenials
Westveer geeft aan zijn studenten de centrale boodschap mee om aansluiting te zoeken bij de verwachtingen van het beroepenveld, maar heeft ook praktische en toepasbare adviezen voor studenten die straks werk gaan zoeken: “Presenteer je op een doordachte manier online, zodat je vertrouwen wint. Staaf je claims met legitimatie. Zeg jij in een sollicitatiebrief dat je een kei bent op het gebied van social media, laat dan zien dat je echt actief bent met een ijzersterk online profiel, dat je relevante bronnen raadpleegt, kennis hebt van het social media-landschap en dat je al een doordachte opinie kan tentoonspreiden. Ben je goed in het schrijven van teksten en wil je je daarop profileren? Laat dan zien dat je daarover relevante vakliteratuur bijhoudt, schrijf een dijk van een blog en stel een relevant portfolio samen dat je online ontsluit. Een gerenommeerd bedrijf gaat jou echt geen Facebook-pagina of Twitter-kanaal laten beheren als je jezelf onzorgvuldig presenteert. Zorg daarnaast dat je echt van meerwaarde bent voor organisaties. Het mag niet zo zijn dat je als millenial minder van social media afweet dan de ervaren rotten in een organisatie. Het beroepenveld verandert door social media. Discplines zijn op de schop gegaan. Je behoort tot een nieuwe generatie beroepsbeoefenaars die geacht wordt anders te denken!”.

Praktijkervaring
Westveer heeft bij zijn aanstelling de vraag gekregen om normen uit de praktijk te hanteren voor de vierdejaars communicatiestudenten. De lat hoog te leggen, zodat de studenten alvast goed kunnen wennen aan de beroepspraktijk. Naast het inhoudelijk begeleiden van de studenten heeft hij de expliciete opdracht meegekregen om de studenten strategisch inzicht bij te brengen en veel praktijkervaring en -voorbeelden aan bod te laten komen tijdens de cursus. Erik van den Dobbelsteen, opleidingscoördinator Communicatie en Commerciële Economie, licht toe: “Om het beste uit onze studenten te halen, dagen we ze uit met intensieve praktijkopdrachten en casuïstiek. David heeft veel kennis en ervaring waarmee hij studenten weet te inspireren en te motiveren. Daarnaast spreekt hij de studenten aan op hun professionele beroepshouding waardoor ze betere beroepsbeoefenaars worden. Het is deze combinatie die we zoeken in de samenwerking met het beroepenveld”.

Psychologische en sociologische inzichten
Westveer: “Dit is de laatste vakinhoudelijke course voor het afstuderen van de studenten, waarna zij de arbeidsmarkt opstromen of doorstuderen. De colleges zijn dan ook doorspekt met allerlei praktijkvoorbeelden. We behandelen uiteenlopende onderwerpen en invalshoeken. Allereerst zijn we vanuit psychologische en sociologische inzichten ingegaan op de vraag waarom mensen überhaupt social media gebruiken, allerlei gegevens prijsgeven en welk online gedrag is te onderscheiden. Die inzichten zijn essentieel voor de ontwikkeling van onderzoeks- en analysevaardigheden die ook ik de studenten moet bijbrengen. Binnen de vernieuwde beroepsprofielen van Logeion zijn deze kwaliteiten niet voor niets een belangrijk onderdeel. Daarna behandelde ik onderwerpen als ‘communities', ‘co-creatie', ‘bedrijven en social media', ‘social media marketing', ‘webcare', ‘monitoring', ‘journalistiek en social media' en ‘overheid en social media'. In januari ronden we de cursus af met een laatste groepsopdracht waarbij studenten een social media-strategie gaan ontwikkelen binnen een breder beleidskader. Op basis hiervan gaan ze ook een contentkalender samenstellen en moeten ze concrete content ontwikkelen. Daarnaast organiseer ik als finale een masterclass waarbij diverse experts tijdens een plenair college aanschuiven.”

Onderzoeks- en analysevaardigheden
In een korte tijd heeft Westveer de studenten overvoerd met informatie. Westveer: “Je kunt je daarbij afvragen of het allemaal niet teveel is. Aan de andere kant: hbo-studenten moeten het vermogen hebben om binnen een korte tijd veel informatie te kunnen verwerken. Dat is ook van deze tijd en past helemaal bij social media als ontwikkeling. Onderzoeks- en analysevaardigheden, het kritisch kunnen verwerken van stof, strategisch inzicht: het zijn allemaal cursusgerelateerde vaardigheden die onlosmakelijk zijn verbonden met het verwerken van veel stof. Vandaar dat bij de opdrachten gestuurd wordt op onder andere deze skills. Vanuit een rugzak met ervaring en kennis moeten ze straks gefundeerd, relevant en toepasbaar advies kunnen geven en handen en voeten kunnen geven aan een gestructureerde uitvoering.”

Minor social media
Eind januari zit de klus er voor David op: “Hoewel de cursus dan is afgerond, zal ik nog bij HZ University of Applied Sciences betrokken blijven. Vanuit mijn ervaring is het de bedoeling dat ik samen met enkele andere experts een hogeschoolbrede Minor Social Media ga ontwikkelen en invullen. Zo stroomt er ervaring en kennis vanuit de beroepspraktijk de opleidingen binnen. En ik kan wat terugdoen voor de opleiding waar ik ooit studeerde en die mij veel heeft gebracht. De opleiding Communicatie staat momenteel op nummer drie in de hbo-keuzegids en heeft het streven om de beste Communicatie-opleiding van Nederland te worden. Docenten en studenten bouwen nu samen aan een mooie opleiding. Mooi om daar een bijdrage aan te kunnen leveren!”.