Archief

Infographics: visualisatie van data

Wilt u belangrijke informatie goed overbrengen op uw doelgroep? Dan kan een infographic wel eens de oplossing zijn. Deze visuele weergave van informatie trekt de aandacht en kan een ingewikkelde boodschap op een toegankelijke manier presenteren. Mits het goed wordt aangepakt. Dit artikel geeft een aantal tips voor het maken van een succesvolle infographic.

Het is raadzaam om voor het maken van een infographic een aantal zaken op een rij te zetten. Baken allereerst het onderwerp af. Breng focus aan, want meerdere boodschappen in één infographic maken het onoverzichtelijk en onduidelijk. Interactie-ontwerper Guido Slager van BOOM Communicatie: “Wilt u meerdere onderwerpen behandelen, kies dan voor verschillende infographics. Want zodra er een overdaad aan informatie ontstaat, haakt de lezer af. Ook het richten op één doelgroep is belangrijk. Bepaal vooraf voor wie u de infographic eigenlijk maakt en welke informatie voor die groep relevant is. Komt u tot de conclusie dat u het niet af kunt bakenen naar één doelgroep? Ook dan is het raadzaam om met meerdere infographics te werken”.

Maak het bij een infographic nooit te ingewikkeld. Het belangrijkste is dat het geheel overzichtelijk is. Het moet voor de lezer in één oogopslag duidelijk zijn waar het over gaat. Guido Slager: “Een infographic is juist succesvol en efficiënt door de simpele en visuele weergave van informatie en gegevens. Zorg ervoor dat duidelijk is wat bij elkaar hoort, door bijvoorbeeld onderscheid te maken in kleur, lettertype of lettergrootte. Begin met de belangrijkste gegevens en presenteer daarna de rest, naarmate van belangrijkheid.”

Formaat

Niet alleen de kaders qua doelgroep en onderwerp zijn relevant, ook het formaat speelt een rol. Guido Slager: “Is de infographic bestemd voor social media, houd dan rekening met de daar geldende formaten. Voor ieder social media-kanaal is dat weer anders. Belangrijk om op in te spelen, want u bent er dan verzekerd van dat de infographic goed uit de verf komt; ook bij een eventuele doorplaatsing op hetzelfde medium. Maakt u een infographic voor drukwerk, ga dan na welke ruimte er beschikbaar is en bepaal op basis daarvan het formaat. Is er weinig ruimte, maak er dan geen zoekplaatje van. Laat secundaire informatie achterwege en beperkt het tot de belangrijkste informatie. Want die moet krachtig en duidelijk naar voren komen”.

Het medium waarin de infographic getoond of geplaatst wordt, is dus mede bepalend voor de opzet en de vorm. Is dat een online medium, dan kan een infographic ook op een dynamische manier informatie presenteren. Slager: “Door de infographic te animeren, kun je verschillende lagen informatie laten zien. Belangrijk aandachtspunt daarbij is wel dat de bewegingen in de dynamische infographic bijdragen aan het overbrengen van die informatie. ‘Subtiel' is hier het kernwoord, want een online infographic waarin van alles beweegt en knippert, leidt teveel af van waar het werkelijk om gaat: een duidelijke boodschap overbrengen”.