Archief

Investering in DM-actie betaalt zich uit

Bedrijfsartsen5 kijkt terug op een geslaagde direct mail-actie. Groei realiseren was het doel, zodat er een extra bedrijfsarts aangenomen kon worden. BOOM Communicatie ging een stap verder en ontwikkelde een acquisitiestrategie die prospects prikkelt en Bedrijfsartsen5 onderscheidt van de concurrentie.

In tegenstelling tot grote bedrijven als Achmea en De Arbodienst heeft Bedrijfsartsen5 als middelgrote organisatie zo zijn voordelen. “Redenen van klanten om ons in te schakelen zijn de kleinschaligheid, de persoonlijke benadering, de snelheid en de flexibiliteit. We kunnen maatwerk leveren en zijn groot genoeg om continuïteit te bieden”, aldus bedrijfsarts Guido Govaert.

De actie bestond uit een mailing met daarbij een t-shirt met de tekst: ‘Wij zijn beter'. Govaert: “We hebben daarop veel reacties gehad als: ‘Zo, die durven nogal wat te beweren!' Maar wij vinden dat we het inderdaad zo mogen stellen. En dat kunnen we ook toelichten en waarmaken. Door de unieke benadering verwatert de boodschap niet. Het blijft op het netvlies hangen en geeft een opening om verder te praten. Je blijft in beeld, want mensen gooien het t-shirt niet weg. Ze gebruiken het als nachthemd of voor in de sportschool. We geven met de kreet ‘Wij zijn beter' niet alleen aan dat wij ons werk beter doen, maar willen met name klanten overtuigen dat zíj beter kunnen worden”.

Wij-gevoel
Organisaties die naar aanleiding van de mailing klant worden, ontvangen voor iedere werknemer het ‘Wij zijn beter'-t-shirt. Daarnaast wordt van alle medewerkers, gehuld in het t-shirt, op kosten van Bedrijfsartsen5 een professionele groepsfoto gemaakt. Govaert: “Dat is een mooie kick-off om bewustwording bij het personeel te genereren en een wij-gevoel te creëren”.

Terugverdienen
De actie is succesvol. “De investering in deze acquisitiestrategie heeft zich ruimschoots terugverdiend. Juist in deze tijden moet je gas geven en communiceren. Je moet niet domweg overal op bezuinigen, maar slim besparen en daarnaast ook bekijken waar extra business gegenereerd kan worden”, aldus Govaert.

Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM heeft respect voor zo'n visie: “In alle managementboeken staat dat je in tijden van crisis niet moet bezuinigen op marketingcommunicatie. Toch doen veel bedrijven dat wel. Deze actie toont aan dat goed doordachte communicatie zich ruimschoots terugverdient”.