Archief

Jaarverslag als PR-middel

‘Het is een noodzakelijk kwaad en daarom is iedere euro die er aan uitgegeven wordt, weggegooid geld'. Het is een opmerking die nogal eens naar voren komt als het gaat over het maken van een jaarverslag. Toch kan een jaarverslag een prima communicatiemiddel zijn en kunnen de kosten afhankelijk gemaakt worden van het beschikbare budget.

Jaarverslagen zijn er in alle soorten en maten. Tegenwoordig soms zelfs als website, zodat er geen ‘papieren versie' meer nodig is. Want zo'n jaarverslag in gedrukte vorm wordt door de eigen organisatie vaak gezien als ‘mosterd na de maaltijd' en ‘kostenverslindend'. Toch kan het jaarverslag uitstekend benut worden als promotie- of PR-instrument richting relaties. Als een soort jaarlijks terugkerende brochure, met daarin de belangrijkste highlights van het afgelopen jaar.

Net als bij ieder ander communicatiemiddel, zal voorafgaand aan de realisatie van een jaarverslag de vraag gesteld moeten worden wat de doelstellingen ervan zijn en welk budget er beschikbaar is om die doelstellingen te bereiken. Is dat budget beperkt, dan moet hiermee creatief omgegaan worden. Zoals bij Havenschap Moerdijk dat met het jaarverslag graag wilde opvallen, maar tegelijkertijd de kosten wilde beperken. Door de oplage laag te houden, kon er digitaal geproduceerd worden en werd de investering vooral gedaan in de inhoud, het overkoepelende concept en de vormgeving. Het resultaat: een professioneel en compleet jaarverslag waarmee het havenschap zichzelf op een originele wijze presenteert voor een beperkt budget.