Archief

Jeuk van leuk

Soms heb je van die woorden die je gewoon niet meer kunt horen; waar je een echte allergie voor hebt ontwikkeld. Zelf heb ik dat met het woord ‘leuk'. Prima om dat woord in de privésfeer te gebruiken hoor: “Wat een leuke trui heb je aan” of “Wat een leuk poppetje heb je getekend”, maar als het gaat om het beoordelen in de zakelijke wereld mag dit woord, wat mij betreft, compleet verbannen worden.

Waar komt mijn allergie vandaan? Die is vooral ontstaan, doordat er in mijn vak (communicatie) te veel mensen zijn die te kust en te keur dingen doen, omdat ze het leuk vinden en niet nadenken over hoe het beste resultaat gehaald kan worden. En het ook allemaal zo leuk vinden om met communicatie bezig te zijn. Zowel opdrachtgevers als bureaus maken zich daar overigens schuldig aan. Opdrachtgevers die het bijvoorbeeld leuk vinden om een ‘social media'-campagne te hebben, zonder te bekijken of het ingezette budget niet effectiever op een andere manier ingezet had kunnen worden. En bureaus die zo nodig leuke commercials willen maken, omdat ze zelf in de prijzen willen vallen en op feestjes complimenten in ontvangst kunnen nemen, omdat ze toch zulke leuke grappen hebben verwerkt in het filmpje. Dat niemand zich meer kan herinneren om welk product het ging, lijkt niemand te interesseren. Het doel was leuk en dat is gehaald.

Een andere irritatie is dat wij als bureau wel eens meedoen aan bureaucompetities. Als je het dan niet geworden bent, omdat het andere bureau een leuker voorstel had, gaan mijn nekharen recht overeind staan. Dat is toch geen beoordelingscriterium? Als deze prospects nu aangeven dat zij verwachten dat de aanpak van het andere bureau meer effect gaat sorteren of dat het beter zal aanslaan bij hun doelgroep, kan ik me daarin vinden. Als men echter zegt: “We vonden de ideeën van dat andere bureau leuker of ze hadden zulke leuke kleurtjes gebruikt”, dan vraag ik me terdege af wat het niveau is van deze beoordelaars.

Mijns inziens draait communicatie – hoe inspirerend ik mijn vakgebied ook vind – niet om leuk, maar om resultaat. Mijn pleidooi is dan ook: vervang bij het beoordelen van zaken het woord ‘leuk' door woorden die er toe doen en kijk dan wat het antwoord is op vragen als: wat zal de leukste, nee, meest effectieve campagne zijn. Wat is de leukste, hè toch, meest aansprekende inzending. Wat is het leukste, grrrr, meest spraakmakende idee. En welke aanpak is het leukst, ik bedoel natuurlijk: het meest haalbaar, gezien ons beperkte budget. Je ziet dat als je het woord leuk vervangt door zinnige woorden, de discussie ineens weer inhoud krijgt. Bij deze nomineer ik het woord ‘leuk' dan ook tot het meest inhoudsloze woord ooit. Het heeft namelijk zelfs een niveau van onder 0, daar het woord zelf de discussie in zijn totaliteit verarmt tot een infantiel niveau. Leuk voor baby's en kleuters, maar laten we het woord dan ook daar houden waar het thuis hoort: je kleutertijd. Je zegt nu toch immers ook niet meer: “Dóe jij mij zo even e-mailen?”
Vond je deze column leuk, eeeeh prikkelend? Laat het me weten!

 

Hans van den Boom – Algemeen directeur/Senior strategisch adviseur