Archief

Jongeren brengen studiekeuze in beeld

René de Landmeter en Kees van het Maalpad zijn gisterenavond verkozen tot winnaars van de One Minute Movie Contest 2010. Hun korte film werd door de jury vooral gewaardeerd vanwege de duidelijke link naar de nieuwe campagne ‘Test je Toekomst', die ROC Zeeland binnenkort lanceert.

In het filmpje is te zien hoe een jongen besluit zijn toekomst te testen via de Toekomsttest, die nu nog te vinden is op de huidige campagnesite van ROC Zeeland. Via een animatie komen er diverse beroepen in beeld. Door de test te doen, weet de jongen uiteindelijk welk beroep hem het meeste aanspreekt: zakenman in dit geval. De jury, bestaande uit Karin de Bruijn (ROC Zeeland), Shanice Oilira (student ROC Zeeland), Joop Menting (Juister Imaginairs) en Joop Maas (BOOM), sprak vooral bewondering uit voor de vormgeving van de animatie: “Dit filmpje heeft de campagne echt tot leven gewekt”.

De One Minute Movie Contest werd voor de derde keer georganiseerd. De wedstrijd is een onderdeel van de wervingscampagne van ROC Zeeland, die de laatste jaren als thema ‘Knooppunt Toekomst' meekreeg. De nieuwe wervingscampagne ‘Test Je Toekomst' steekt vooral in op het maken van de juiste studiekeuze. De zogenaamde Toekomsttest, die ook in de huidige campagne een prominente rol speelde, wordt nu nog nadrukkelijker naar voren gebracht.

Jurylid Joop Maas is enthousiast over de wedstrijd: “Studenten van ROC Zeeland gaan met de filmcamera in de hand op pad om het thema studiekeuze naar voren te brengen. Ze leveren hiermee een actieve bijdrage aan de wervingscampagne, omdat de beste filmpjes daadwerkelijk in de campagne gebruikt worden”.

Maas signaleert een trend: “De filmpjes zijn allemaal gemaakt door jongeren. Ze geven dus een goed beeld van hoe zij zelf tegen hun studiekeuze aankijken en welke motieven daarin een rol spelen. Dit jaar viel het ons op dat in veel filmpjes een succesvolle toekomst werd gevisualiseerd met een strak pak en een dikke auto. Het blijkt vooral te gaan om geld verdienen, terwijl er de afgelopen jaren toch juist veel filmpjes te zien waren waarin met het hart werd gekozen”.

René en Kees wonnen de hoofdprijs, een camcorder ter waarde van € 400. Naast hun One Minute Movie werden nog vijf andere filmpjes genomineerd.