Archief

Klantdata onderbenut in marketing

Ondanks de groeiende mogelijkheden om klantgegevens te verzamelen en de toenemende waarde van deze data, heeft slechts een derde van de Nederlandse bedrijven een duidelijke strategie voor datamanagement. Toch vindt een ruime meerderheid het managen van klantdata zeer belangrijk. Driekwart vindt het zelfs een kritische succesfactor voor het behalen van marketingdoelen.

Dit blijkt uit de DM Barometer ‘Is data een kritische succesfactor?' van de Dutch Dialogue Marketing Association. DDMA bevroeg 152 marketeers uit zowel de business-to-consumer-branche (b2c) als de business-to-business-branche (b2b).

Governance
Volgens de helft van de ondervraagde marketeers heeft hun organisatie geen duidelijke strategie neergelegd op het gebied van datamanagement. Zij verwachten de komende jaren de meeste investeringen op het gebied van data governance; het formele beheer van data in de hele onderneming, inclusief controle en toezicht op de kwaliteit en het gebruik. Ruim driekwart van de respondenten ziet bewustwording en zelfregulering van privacy als een taak van het Nederlandse bedrijfsleven.

Optimalisatie
Volgens DDMA wordt het managen van data een onderscheidende factor voor bedrijven. BOOM-adviseur David Westveer sluit zich hierbij aan: “Met relatief eenvoudige software als Google Analytics en DM-software als Copernica kan een bedrijf al een profiel opbouwen van het online gedrag van klanten, potentiële klanten en relaties. Nu hebben bedrijven vaak geen helder overzicht van de beschikbare datastromen en hoe deze elkaar kunnen verrijken. Het online gedrag van potentiële klanten kan zo gebruikt worden om (des)interesse in bepaalde producten en diensten te achterhalen en prospects gerichter te benaderen. Vervolgens kan e-mailmarketing vanuit een centrale, geoptimaliseerde database bijdragen aan een verdere verrijking van klantgegevens. Bedrijven die hun doelgroep door en door kennen en hen op hun wenken weten te bedienen, hebben zonder meer een streepje voor op de concurrentie”.

BOOM Communicatie is implementatiepartner van Copernica.

Geraadpleegde bron: DDMA.nl.