Archief

Krijgt jouw merk ook liefde?

Mensen kunnen gevoelens van liefde ervaren voor een merk. Dat blijkt uit onderzoek van Batra, Ahuvia en Bagozzi naar ‘Brand Love'. “Op Valentijnsdag is het goed om even stil te staan bij de betekenis van jouw merk voor je klanten”, zegt David Westveer, Strategy Director bij BOOM. “Consumenten kunnen echt affectie tonen voor een merk en kriebels in de buik hebben. En dat kan ver gaan. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld identificeren met een merk, een positieve emotionele connectie ervaren en zelfs passie. Geloof het of niet: in die zin is het fenomeen brand love, die liefde tussen consument en merk, vergelijkbaar met de liefde tussen personen.”

Brand Love werkt aanstekelijk. “Kenmerkend bij dit verschijnsel is de match tussen consument en merk”, zegt Westveer. “Er is een klik doordat een merk luistert en inspeelt op de behoeften van de consument. En daarbij kan de vonk overspringen. Een opmerkelijk fenomeen.”

Merken die er in slagen echte gevoelens van liefde op te wekken, blijken een trouwe achterban op te bouwen die aan het merk verbonden wil zijn. “Online geeft dat veel kansen”, zegt Westveer. “Een merk kan daar de interactie aangaan en waardevolle contactmomenten creëren. Daarbij moet het contact natuurlijk vooral ook leuk, nuttig en onderhoudend zijn. Relevant dus voor de doelgroep. Anders is het snel gedaan met de liefde. Je ziet niet voor niets dat merken sociale contentstrategieën ontwikkelen om zo de connectie met de achterban te onderhouden, te verbeteren en te benutten.”

Oude liefde roest niet
“Het creëren van brand love is bepaald geen sinecure. Ik ben ervan overtuigd dat het fenomeen ook niet zomaar ontstaat. Brand Love is vooral een reactie op merken die authentiek, uitgesproken en relevant zijn. Die lekker zichzelf zijn en blijven, consequent zijn en niet met alle winden meewaaien”, zegt Westveer. “De gevoelens die met Brand Love worden opgeroepen moet je koesteren, want ze leiden onder andere tot een positieve mond-tot-mond reclame, merktrouw, verminderde prijsgevoeligheid en het vergeven van problemen rond een merk. Oude liefde roest niet, zegt men weleens. Dat is exact de reden waarom ik de Converse-sneakers koop voor mijn zoontje, die ik zelf droeg in mijn tienerjaren. En het is ook de reden waarom ik steevast de pakjes Blue Band koop, waarmee mijn oma al in mijn kleuterjaren pannenkoeken voor me bakte. En als het even fout gaat bij de AH, ben ik dat al snel vergeten. Eigenlijk allemaal best sentimenteel. Maar volgens Batra, Ahuvia en Bagozzi is het heel menselijk: de liefde tussen merk en consument.”

David Westveer – Strategy Director / Communicatieadviseur BOOM Communicatie

 

Geraadpleegde en aangehaalde bron: Rajeev Batra, Aaron Ahuvia, Richard P. Bagozzi (2012). Brand Love. Journal of Marketing: Vol. 76.