Archief

Layar brengt KvK-thema tot leven

Al enkele jaren noemen vakpublicaties en insiders steevast het begrip augmented reality wanneer de toekomst van marketing ter sprake komt. Op enkele inventieve toepassingen na, heeft het fenomeen deze belofte echter nog niet in kunnen lossen. Lang kwam dat voornamelijk door een gebrek aan laagdrempelige applicaties. Met de opkomst van Layar verliest dat excuus langzaam terrein. De volgende uitdaging is een relevante inzet van deze tool.

Layar maakt augmented reality toegankelijk voor een breed publiek. De app voor smartphones en tablets legt met een druk op de knop een digitale laag over een daarvoor geactiveerd ontwerp, bijvoorbeeld een kaart, advertentie of productverpakking. Activering vindt plaats door het ontwerp online aan Layar te koppelen. Binnen de daarvoor ontworpen omgeving kan de digitale laag vervolgens worden gevuld met interactieve elementen. Deze elementen, bijvoorbeeld social mediabuttons, verschijnen bij het scannen van het ontwerp.

Kamer van Koophandel
De Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland vroeg BOOM Communicatie om het vernieuwde en vernieuwende karakter van haar eindejaars- en nieuwjaarsbijeenkomsten op een treffende manier voor het voetlicht te brengen. Vanuit het thema ‘Ondernemen op de catwalk' wil de Kamer van Koophandel haar betrokkenheid bij de toekomst van de ondernemer laten zien. Daarnaast wil de KvK met de inzet van social media meer beleving creëren rondom de bijeenkomsten. Augmented reality bleek het uitgelezen instrument om beide doelstellingen te ondersteunen.

Relevantie
BOOM voorzag de uitnodiging voor de bijeenkomsten via Layar van augmented reality. Volgens BOOM-adviseur Mario van Gastel stond relevantie hierbij centraal: “Naast een link naar de inschrijfpagina van de bijeenkomsten zijn links naar de Facebook- en Twitter-pagina's van KvK toegevoegd. Zo verlaagt de uitnodiging de drempel voor de gewenste participatie. Maar er is ook een verrassingselement nodig om ontvangers over die drempel te trekken. Daarom hebben we een animatie ontwikkeld en gekoppeld aan de digitale laag. Daarmee komt het silhouet van de ondernemer die op de uitnodiging staat daadwerkelijk tot leven”.

Diewertje Oosterwijk van Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland voegt hieraan toe: “De uitnodiging geeft perfect invulling aan het thema ‘Ondernemen op de catwalk'. Zoals ook op de bijeenkomsten het geval zal zijn, beweegt de ondernemer letterlijk over de catwalk, met de blik gericht op de toekomst. Dat is precies de dynamiek die de Kamer van Koophandel wil uitdragen”.

De afbeelding bovenaan dit artikel is dezelfde als op de uitnodiging. Het silhouet van de ondernemer is in actie te zien door de Layar-app te downloaden op uw smartphone of tablet en de afbeelding te scannen. Binnen de digitale laag is het mogelijk uzelf aan te melden voor de eindejaarsbijeenkomst op 17 december te Breda. Voor de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel op 14 januari te Vlissingen is aanmelden nog niet mogelijk. De uitnodiging hiervoor krijgt dezelfde opzet, maar zal pas in december verzonden worden.