Liever privacy dan korting
Nederlandse consumenten zijn niet snel bereid om gegevens over hun surfgedrag achter te laten bij adverteerders, als ze in ruil hiervoor gratis content of korting krijgen. Uit wereldwijd onderzoek van KPMG onder bijna tienduizend consumenten blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders zijn gegevens niet inruilt voor een goedkopere deal. In het buitenland kiest een meerderheid van de consumenten daar wel voor.
Volgens communicatieadviseur Joop Maas van BOOM Communicatie zijn de resultaten herkenbaar. “De waarde die Nederlanders toekennen aan hun persoonlijke vrijheid, vertaalt zich in hun hang naar de privacy van hun gegevens. Wij hebben in Nederland een natuurlijke angst voor ‘big brother-achtige' praktijken en alles wat daarmee te maken heeft wantrouwen wij al heel snel. Daarom gaan wij vaak zuiniger en zorgvuldiger om met onze persoonlijke informatie, dan veel mensen in het buitenland.”
Vertrouwelijk
Vooral het betaalverkeer via internet moet voldoende privacy-waarborgen bieden, vinden de respondenten. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog maar weinig vertrouwen in de veiligheid van betalen via internet. Tachtig procent van de Nederlanders die hebben meegewerkt aan het onderzoek, maakt zich zorgen over het feit dat bij een betaling met een mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals creditcardgegevens, bij derden terecht komt.
Gratis toegang
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders het liefst gratis toegang hebben tot content op het internet. Op dit moment betaalt slechts veertien procent voor online content. Met name muziek, video's, games en nieuws zijn populair. Van de Nederlandse consumenten geeft één op de drie geld uit aan het downloaden van muziek, gevolgd door video's, games en nieuws. Negentig procent van de Nederlandse respondenten geeft aan websites niet langer te bezoeken wanneer zij overgaan tot betaalde toegang. Zij gaan dan op zoek naar alternatieve sites die gratis zijn. Joop Maas: “Het is een cliché, maar ook dit past natuurlijk helemaal in het klassieke beeld van de Nederlander. Als we eenzelfde product ergens anders goedkoper of gratis kunnen krijgen, zullen we er moeite voor doen om het te vinden”.
Voorkeur voor computer
De onderzoekers hebben verder onderzocht via welk medium consumenten online producten kopen. Ruim negentig procent geeft de voorkeur aan de personal computer (pc) in plaats van de mobiele telefoon of tablet. Bijna zestig procent zit dagelijks maximaal een uur achter de computer om webwinkels te bezoeken. Populaire aankopen zijn cd's, dvd's, boeken en games. Luxe goederen en de dagelijkse boodschappen worden het minst via het internet gekocht.
Geraadpleegde bron: KPMG.nl