Archief

Logorestyling, een welkome verfrissing

Veel bedrijven en instellingen hechten waarde aan hun herkenbaarheid. Met name het logo speelt daarin een belangrijke rol. De angst om het logo te veranderen is in veel organisaties groot. Worden we dan nog wel herkend? Wat moeten onze stakeholders wel niet denken als we juist in deze tijden een nieuw logo nemen? Weet je op hoeveel items ons logo staat?

Hans van den Boom, senior communicatieadviseur bij BOOM Communicatie, hakt vaker met dit bijltje: “Soms moet je het gewoon heel simpel vertellen: u draagt toch ook niet 50 jaar lang dezelfde trui? Of: u hebt dit logo nu vijftien jaar. Wilt u nu nog vijftien jaar doen met dit logo? Ergens komt toch een punt dat je het logo moet veranderen. De wereld en ons wereldbeeld veranderen, technologie verandert, mode en smaak veranderen, de markt verandert en nog belangrijker: uw organisatie zelf verandert. Wij houden als het ware een spiegel voor: wie was u, wie bent u en wie moet/wilt u zijn als organisatie? Vanzelfsprekend moet u ook het uiterlijk veranderen als u wilt dat anderen u anders gaan zien. Gemiddeld pakken organisatie om de 5 jaar hun logo aan”.

Moet u altijd uw complete logo veranderen? Dit is niet gezegd. Als de basis goed is en de organisatie heeft een goed imago kan er ook met behoud van herkenbaarheid een nieuw logo worden gecreëerd. Het grote voordeel van een zogeheten restyling van een logo is dat u de wijziging gefaseerd door kunt voeren. Van den Boom: “Uiteraard staat in alle boekjes dat een logowijziging ineens doorgevoerd dient te worden in alle uitingen en dat alle items met het oude logo weggegooid dienen te worden. Dat heeft bij grote organisaties een enorme kapitaalsvernietiging als gevolg. Dat is dan vaak de reden om het niet te doen. Maar vaak moet er toch écht iets gebeuren aan het logo. Dan is in mijn ogen een restyling die in fasen wordt doorgevoerd altijd nog beter dan niets doen. Zo is het bijvoorbeeld met het logo van Shell ook gegaan. Dat is gaandeweg ook al diverse malen licht aangepast.”

Als eenmaal het vernieuwde logo er is, kiest men er overigens vaak voor om het toch sneller door te voeren. Van den Boom: “Ja, dan ziet men duidelijker in dat het oude logo echt niet meer kon. Je merkt dan dat het logo weer vol trots uitgedragen wordt. Een effect dat ook niet onbelangrijk is. Te vaak ontmoet ik mensen die met de nodige schaamte hun visitekaartje geven. Dat hoort niet. Je moet toch trots zijn op je bedrijf en dus zelfverzekerd je kaartje kunnen geven?”

Onlangs restylede BOOM het logo van Projectmanagementbureau Marsaki. Zij hebben een aantal drastische bedrijfswijzigingen doorgevoerd. Van oudsher hield Marsaki zich bezig met projectontwikkelingen van diverse woningbouwcorporaties. Daar kwamen hoofdzakelijk alle opdrachten van. Sinds kort opereren zij als een commercieel bureau gericht op advies en -projectmanagement in de vastgoedbranche. “Markt- en klantgerichter dus. Daar hoorde dan ook een opfrissing bij” verklaart Ruud de Baar, directeur van Marsaki: “We waren inderdaad toe aan een opfrissing. Voorheen hadden we nauwelijks concurrentie, nu begeven we ons in een markt met vele concurrenten. We vonden ons logo wat oubollig, maar een compleet nieuw logo zagen we ook niet zitten vanwege het verlies van de opgebouwde herkenbaarheid en de kosten. BOOM heeft een prima klus geklaard, hier kunnen we weer een aantal jaren mee vooruit. De hoofdkleur is frisser, het lettertype moderner, het beeldmerk opgestrakt en het totaal beter in balans gebracht. En toch nog steeds heel herkenbaar. Een goed fundament voor de toekomst!”