Archief

Merken Cooper voortaan onder vlag Eaton

Naast allerlei organisatorische beslissingen, moet er bij een fusie of overname aandacht zijn voor de te voeren merkstrategie. Blijven beide organisaties met hun eigen namen en merken actief en wat wordt hun onderlinge samenhang? Een actueel vraagstuk voor het internationale concern Eaton bij de overname van Cooper Industries.

Eaton heeft wereldwijd meer dan 100.000 mensen in dienst en een omzet van ruim 21 miljard dollar. De combinatie Eaton en Cooper resulteert in een breed productportfolio in de elektrotechnische markt. Eaton's kerncompetenties liggen in laag- en middenspanningsinstallaties, installatiebeveiliging, back up power, automatisering en besturingstechniek. Met de acquisitie van Cooper biedt Eaton nu ook een breed assortiment aan nood- en ledverlichtingsystemen voor de particuliere en commerciële sector, waarin het Europees marktleider is. Bekende Cooper-merken zijn CEAG en Blessing.

Merkarchitectuur
De fusie leidt tot een aantal strategische en praktische keuzes in de te hanteren merkarchitectuur. Gekozen is voor het consequent doorvoeren van de naam Eaton in alle communicatie. Daarmee verdwijnt op termijn de organisatienaam Cooper Industries. De merken CEAG en Blessing behouden hun eigen positie, maar communiceren voortaan met het moederconcern Eaton als afzender.

Productcatalogus
Annemieke Boidin-van Egmond van BOOM Communicatie is betrokken bij het omvormen van Cooper naar Eaton. “De implementatie van de nieuwe situatie vindt in fases plaats. Bij elke nieuwe productintroductie of aanpassing van de huidige communicatiemiddelen, is de huisstijl van Eaton voortaan leidend. Zo zijn we momenteel bezig om de productcatalogus van Cooper om te vormen tot een Eaton-product”. Voor de hele overgang is meer dan een jaar uitgetrokken.