Archief

Merksynergie door visual rebranding

Porselein, papier, hout, leer, beton, metaal en plastic: de producten van Bolton Adhesives verlijmen alles. Het bedrijf ontwikkelt producten voor hobby-, doe-het-zelf- en professionele doeleinden. Verdeeld over de merken Bison, Griffon en UHU worden deze producten in meer dan 125 landen verkocht. Na een internationale bureauselectie gaf Bolton Adhesives de opdracht aan BOOM Communicatie om eenheid aan te brengen in de visuele communicatie-uitingen van de diverse merken.

Sterke merkidentiteiten

Met Bison, Griffon en UHU heeft Bolton Adhesives sterke merken in haar portefeuille. Die merken genieten stuk voor stuk een grote naamsbekendheid bij hun doelgroepen. In Nederland zijn met name Bison en Griffon een begrip. Voor een belangrijk deel is die bekendheid gekoppeld aan visuele merkherkenning. De merken hebben dan ook allemaal een eigen merkkleur en een onderscheidend logo. Deze elementen zijn tot nu toe steeds specifiek per merk doorvertaald naar uitingen en campagnes. Steeds meer producten worden binnen Bolton Adhesives centraal ontwikkeld en vervolgens in diverse landengroepen onder het daar bekende merk verkocht. Het uitwisselen van producten, campagnes en communicatie-items dat hiermee samengaat, is omslachtig en tijdrovend. Bolton Adhesives heeft daarom behoefte aan een eenduidig toepasbaar concept voor alle merken.

 

We starten deze opdracht met een sterke visuele analyse en een concreet advies.

Hans van den Boom (BOOM Communicatie)

 

Synergie

Om de merken Griffon, UHU en Bison op één lijn te brengen, is het zaak om de gemeenschappelijke visuele kenmerken te bepalen. “Daarbij is het cruciaal dat elk merk de eigen identiteit en bekendheid behoudt”, vertelt Hans van den Boom, die als strategisch adviseur vanuit BOOM Communicatie inhoud geeft aan de visual rebranding. Vanwege de sterke posities die de merken in de verschillende regionale markten innemen, is het behouden van de verschillende merkidentiteiten een vereiste. Van den Boom: “We starten deze opdracht daarom met een sterke visuele analyse en een concreet advies. Daarna komen we tot een gefundeerd, overkoepelend ontwerp dat recht doet aan de individuele merken, maar tegelijkertijd zorgt voor synergie tussen die merken. Om het concept in de praktijk te kunnen bewaken, ijken, controleren en ontwikkelen we manuals waarmee designers straks overal ter wereld aan de slag kunnen, ongeacht het merk waarvoor ze communicatiemiddelen of campagnes moeten maken”.