Archief

Met BOOM naar de beurs?

Ik geef toe, de titel is wat misleidend: BOOM faciliteert natuurlijk geen beursgang. Waar wij wél expertise in hebben, is het organiseren van beurzen. Met name voor de vastgoedsector is BOOM een ervaren partij op dit gebied. Een communicatie-/reclamebureau dat beurzen organiseert? Dat is lang niet zo vreemd als het lijkt.

Wij zien als bureau dat er meer en meer sprake is van ‘information overload'. Massacommunicatie wordt getypeerd door onpersoonlijk eenrichtingsverkeer. Op straat, via radio, tv, gedrukte media en internet word je overspoeld door reclameboodschappen en informatie. Iedereen strijdt om de aandacht van de consument. Daardoor worden consumenten informatie-moe. Ze sluiten zich er voor af. Bovendien gelooft men niet alles meer en heeft men een aversie gekregen tegen opdringerige reclame. In de vastgoedbranche komen we dit probleem ook regelmatig tegen. BOOM adviseert in deze sector veel over bijvoorbeeld positionering, profilering, campagnes en website-ontwerp. We helpen opdrachtgevers om de boodschap goed over te brengen en op te vallen. Daar voegen wij vaak het persoonlijke contact met de doelgroep aan toe. Die persoonlijke communicatie maakt interactie namelijk mogelijk. Zo organiseren wij jaarlijks diverse beurzen speciaal voor de vastgoedbranche. En dat werkt uitstekend!

Persoonlijk contact
Het persoonlijke contact dat op beurzen kan worden gelegd is bijzonder waardevol. Een persoonlijke ontmoeting blijft het krachtigste wapen om tot verkoop te komen. Door de directe interactie kunnen merkvoorkeuren worden beïnvloed, vragen worden beantwoord, negatieve beelden worden omgevormd en argumenten worden ontkracht of bevestigd. Ook kunnen presentaties worden gegeven en maquettes of filmpjes worden getoond. Bovendien kan persoonlijk contact zorgen voor een grotere klanttevredenheid en meer vertrouwen. In deze tijd is juist dat vertrouwen erg belangrijk voor consumenten.

Niet afwachten maar organiseren
Een beurs hoeft niet per se groot van opzet te zijn om succesvol te zijn. Het is heel goed mogelijk toe te spitsen op doelgroepen. Zo kan een beurs zich richten op een doelgroep uit een bepaalde regio, op een interessegebied of op een specifiek thema. Een kleinere maar goed georganiseerde en geheel op de doelgroep afgestemde beurs kan zo een groot succes worden. Het gaat namelijk niet altijd om de grote aantallen bezoekers. Het aantal echte potentiële klanten die gericht op zoek zijn naar iets of zich ergens over willen laten informeren is relevant. Je kunt beter 100 echt geïnteresseerden hebben op een totaal aantal bezoekers van 250, dan 100 potentiële klanten tussen 1.000 beursgangers. Want dan gaat er veel tijd verloren aan mensen waar je niets aan hebt. Daardoor kun je minder tijd besteden aan de mensen die er echt toe doen.

Ik merk verder dat veel bedrijven afwachten tot er weer een grote beurs georganiseerd wordt waarvoor ze zich kunnen inschrijven. Vaak zijn dat dan beurzen die te algemeen zijn en/of die niet goed georganiseerd of gecommuniceerd worden. Maar… waarom steekt u niet met een aantal ‘concullega's' de koppen bij elkaar en neemt u het heft in eigen hand? Organiseer gezamenlijk een beurs of evenement! Als bedrijven deze mogelijkheid inzien en hun marketingbudget op een andere manier gaan inzetten, kunnen er leuke nieuwe beurzen worden georganiseerd. Denk maar aan een regionale zorgbeurs, een techniekbeurs, een beurs voor (water)sporten, duurzame energie, je kunt het zo gek niet bedenken. Iedereen heeft baat bij persoonlijk contact, want zoals gezegd, dat leidt tot verkoop!

Wilt u meer weten over onze woonbeurzen, onze visie op beursorganisatie, een beurs organiseren of een vrijblijvend kennismakingsgesprek met één van onze communicatieadviseurs? Neem dan contact op via info@boomcommunicatie.nl .

Hans van den Boom – Senior communicatieadviseur en algemeen directeur BOOM