Archief

MKB kan meer met social media

Ruim 80% van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven maakt gebruik van social media. De helft daarvan is sinds vorig jaar actief op één van de vele beschikbare platformen. Desondanks investeren MKB'ers weinig tijd in social media en stimuleren zij nauwelijks interactie met hun klanten.

Online marketingbureau Fingerspitz deed onderzoek naar social mediagebruik onder 405 MKB'ers uit diverse branches. Bij meer dan 50% van de actieve bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor de inzet van social media bij één persoon. Ruim de helft geeft ook aan minder dan vijf uur per week aan deze inzet te besteden. Slechts een derde benut de mogelijkheden tot adverteren op social media.

Content
Op de drie meest gebruikte sociale netwerken – Facebook, Twitter en LinkedIn – heeft tenminste een derde van de actieve MKB'ers na een jaar minder dan 25 ‘likes' of volgers. Dit is volgens de onderzoekers mede te wijten aan het ontbreken van gedeelde content: een ruime meerderheid van de bevraagde bedrijven deelt slechts één tot drie keer per week iets. Het gaat dan met name om bedrijfsnieuws of informatie over producten of diensten.

Waarde
Hans van den Boom, algemeen directeur van BOOM Communicatie, spreekt van een gemiste kans voor het MKB: “Ook met beperkte middelen valt er met social media veel winst te behalen. Veel bedrijven zetten echter een social media-account op, omdat het er tegenwoordig bij lijkt te horen. Maar zonder een goede ‘waarom' blijft ‘hoe' doorgaans ook achterwege. De hamvraag dient dan ook te zijn: hoe kunnen social media waarde toevoegen voor mijn doelgroep?”

Geraadpleegde bron: Fingerspitz.nl.