Mobiel zoeken: klik, kijk, koop
Even iets opzoeken op uw smartphone. Want die mooie schoenen zijn misschien ook wel online te bestellen. Of u heeft snel een taxi nodig, of u wilt een reservering doen voor een etentje in uw favoriete restaurant. Niet zo gek dus, dat het aantal mobiele zoekopdrachten gestaag groeit. En kenmerkend is dat ze leiden tot een hoge en snelle conversie.
Bijna de helft van de zoekopdrachten op smartphones wordt uitgevoerd met het oog op een aankoopbeslissing. In vergelijking met zoekopdrachten via laptops en desktops, zorgen ‘mobile searches' vaker en sneller voor een vervolgactie. Onderzoek van Nielsen en Google wijst uit dat driekwart van de mobiele zoekopdrachten leidt tot een bezoek aan een website of webshop, waarna ofwel een online aankoop volgt, een telefoongesprek of het delen van relevante informatie. Vaak gaat het daarbij om snelle conversies: in 55% van de gevallen vindt de conversie plaats binnen een uur na de zoekopdracht. Dat betekent dat marketeers maar weinig tijd hebben om het beste resultaat te halen uit mobiele zoekopdrachten. Het is dus zaak dat zij hun websites of webshops optimaliseren op de producten en diensten die met relevante zoektermen razendsnel gevonden kunnen worden. Andersom geredeneerd geldt ook dat marketeers hun producten en diensten mobiel beter vindbaar moeten maken, willen zij tot grotere conversies komen.
Van mobiel zoekverkeer naar conversie
Volgens Janneke van Dijk van BOOM Communicatie kunnen zoekopdrachten op smartphones goud waard zijn. “De mobiele vindbaarheid van producten en diensten is essentieel. Daar valt of staat het succes mee. Mensen die mobiel zoeken, willen graag een snelle en relevante oplossing. Het liefst krijgen ze die op een presenteerblaadje aangereikt. Dat kan met Google AdWords; gesponsorde zoekresultaten die afgestemd zijn op de specifieke context van mobiel zoekverkeer. Een goede ‘mobiele advertentie' geeft direct antwoord op de vaak acute zoekvraag. ‘Klik, kijk, koop': dat is mobiel zoeken in het kort.”
Wie meer wil weten over de toepassingsmogelijkheden van Google AdWords, kan een beroep doen op Janneke van Dijk. “BOOM Communicatie mag zich Google Partner noemen, waardoor u bij ons verzekerd bent van deskundige advisering en dienstverlening.”