Archief

Mooi vierkant is niet lelijk

De shotcode, wie kent hem nog? Het ronde icoontje met de zwarte strepen en pixels, bedacht in 2005. Deze mobiele toepassing zou voor een ware revolutie gaan zorgen. Als je goed oplette kwam je hem tegen op hippe flyers en sporadisch op een frisdrankblikje. Met je PDA of primitieve smartphone maakte je een foto van zo'n shotcode en dankzij speciaal geïnstalleerde software op je telefoon of PDA werd je doorgestuurd naar een website. Het zou een doorslaand succes gaan worden; een revolutie op het gebied van consumentenbeleving. Alle marketinggoeroes waren het daar over eens.

Maar wie herinnert zich die shotcode anno 2012 eigenlijk nog? Juist: niemand! Het was een behoorlijk groot en lelijk ding dat slecht paste bij reclame-uitingen. De shotcode deed eerder afbreuk aan een strakke reclameposter dan dat de functionaliteit er iets aan toevoegde. Het concept van de shotcode werd hierdoor al vrij snel afgeschoten. Daarbij kwam ook dat tien jaar geleden de smartphones en PDA's weliswaar geschikt waren voor internetgebruik, maar absoluut niet te vergelijken zijn met de mobiele alleskunners van nu. Het duurde erg lang voordat een website werd geladen en probeer met je duim maar eens een micromuis van 0,05 millimeter te besturen. De praktische toepassing van de shotcode was nog niet bepaald praktisch te noemen.

Onze doorlopende digitale revolutie zorgt echter regelmatig voor verbeterde toepassingen. Bij het horen van de term QR-code gaan er wellicht meer lampjes branden. De QR-code is een sterk verbeterde versie van de oude shotcode. In tegenstelling tot de ronde shotcode is de vierkante QR-code veel gebruiksvriendelijker. Je hoeft van de QR-code geen perfecte foto te nemen om hem te laten doorlinken naar een website. Even de camera van je smartphone er tegenaan houden is voldoende. De bijbehorende app doet de rest. Binnen een paar seconden weet je wat er achter de QR-code schuil gaat. De verbeterde krachtige processors in de moderne smartphones dragen hier natuurlijk aan bij. Perfect, de functionaliteit van de toepassing is zo ongeveer met factor 100 verbeterd. Of toch niet?

Het belangrijkste nadeel van de QR-code zit hem in de zielloze kleuren en de steriele, basale vormen. Een QR-code in de poster van een nieuwe James Bond film doet simpelweg afbreuk aan het design van de filmposter. De designer van de poster slaapt er slecht door. Zijn doorn in het oog is dat zwart-witte, gepixelde vierkant onderin de poster.

Maar er is licht aan de grauwe zwart-witte pixelhorizon! Het komt goed met het design van de QR-code. Er is namelijk meer mogelijk binnen dat vierkantje dan men denkt. Een QR-code bestaat uit drie grote positioneringstekens, die altijd in het vierkant moeten blijven staan. Maar het is niet noodzakelijk om alle blokjes binnen die vier positioneringstekens te scannen om de informatie die de QR-code bevat weer te geven. Tot 30% van de datablokjes kan verwijderd worden zonder dat de QR-code onleesbaar wordt. Dit zorgt voor een scala aan ontwerpmogelijkheden binnen het blok. Er kunnen zelfs afbeeldingen en teksten geplaatst worden binnen het vierkant en er zijn oneindig veel kleurcombinaties mogelijk. Nog niet veel ontwerpers en reclamemakers maken hier ten volle gebruik van. Maar er zijn inmiddels een aantal goede voorbeelden bekend van creatief opgemaakte QR-codes. Neem de QR-code die recentelijk gebruikt is bij een actie van het Rode Kruis. Je herkent het vierkant met de pixels niet meer terug! Het is subtiel verwerkt in het overbekende beeldmerk van de organisatie: het Rode Kruis.

Dus mocht u overwegen een QR-code in te gaan zetten: beken kleur en laat de QR-code opmaken. Teken, boetseer en kleur in… Laat hem eruit springen of zorg er voor dat hij juist past binnen het bestaande design van een brochure of poster. Het kan!

Guido Gielen – Communicatieadviseur BOOM Communicatie