Archief

Native advertising tegen bannerblindheid

Native advertising is in opkomst. Door de toenemende bannerblindheid onder webbezoekers zoeken adverteerders naar een betere afstemming van online reclame. Native advertising is een mix van betaalde en redactionele content, waarbij de inhoud aansluit bij het medium waarbinnen het verschijnt.

Bannerblindheid houdt in dat webbezoekers online reclameboodschappen negeren of niet opmerken. De kans hierop neemt toe wanneer de uiting niet aansluit bij de context van het medium. Naarmate de uiting deze context dichter benadert en daardoor door de bezoekers als ‘native' (inheems, natuurlijk) wordt ervaren, oogst zij meer clicks.

Verwachtingen
Volgens BOOM-adviseur Mario van Gastel lijkt native advertising op de digitale variant van de advertorial: “De doelstelling van beide is om een doelmatige merkboodschap over te brengen op een manier die redactionele objectiviteit en nieuwswaarde impliceert in plaats van commerciële subjectiviteit. Deze boodschap dient in beide gevallen zoveel mogelijk te zijn afgestemd op het verwachtingspatroon van de consument. Die wil tijdens zijn gebruikerservaring zo min mogelijk gestoord worden met irrelevante informatie”.

De verwachtingen van de lezer hangen vooral samen met de redactionele inhoud van het medium. Een advertorial van Porsche zal effectiever zijn (= meer gelezen worden) in een automagazine dan in een fruitteeltpublicatie. Zo ook met native advertising: Porsche sponsorde bijvoorbeeld een artikel over design in het elitetijdschrift The Atlantic.

Lijstjes
De digitale wereld biedt natuurlijk meer dynamische mogelijkheden dan zijn papieren tegenhanger. Een vorm van native advertising die op dit moment erg populair is, zijn zogenaamde ‘listicles', hapklare artikelen op basis van lijstjes. Een reisorganisatie kan bijvoorbeeld een top tien van de mooiste bestemmingen ter wereld sponsoren op een vakantiesite. De Amerikaanse jongerensite BuzzFeed leunt zelfs volledig op native advertising. Op de homepage prijken ‘listicles' als ‘13 manieren om je studentenkamer op te vrolijken', aangeboden door Ikea.

Geraadpleegde bronnen: Marketingfacts.nl, BuzzFeed.com.