Archief

Nederland koploper social media

Nederland staat wereldwijd op de eerste plaats als het aankomt op het gebruik van social media. Het aantal actieve internetgebruikers binnen deze media blijft groeien, waarbij LinkedIn en Twitter de hardste groeiers zijn. Dat blijkt uit één van de vele onderzoeken die is gedaan naar het gebruik van sociale netwerken in Nederland. Een samenvatting…

Uit onderzoek van Comscore blijkt dat in 2011 het aantal unieke bezoekers van alle social media in Nederland met achttien procent is gestegen in vergelijking met vorig jaar. In de maand maart bezochten maar liefst 11,4 miljoen Nederlanders een sociale netwerksite, terwijl er in totaal 11,9 miljoen mensen actief waren op het internet. Dat betekent dat bijna 96% van alle internetgebruikers in maart 2011 een sociale netwerksite heeft bezocht. Met dat cijfer is Nederland koploper in de wereld. Ook realiseert Nederland de hoogste groei in het gebruik van Twitter en LinkedIn. Van alle Nederlanders bezocht 26,1% in de maand maart LinkedIn en 26,8% Twitter. Microblogsite Twitter zag het unieke bezoek met 67% toenemen en LinkedIn met 70%.

 

CEO's nauwelijks actief
In tegenstelling tot de gemiddelde Nederlander, maken Nederlandse CEO's (Chief Executive Officers) weinig gebruik van social media. Slechts 28% van de bestuursvoorzitters van AEX- en AMX-bedrijven heeft een account bij LinkedIn, Facebook, Hyves of Twitter. Het sociale netwerk LinkedIn wordt het meest door hen gebruikt (26%). Zes procent bevindt zich op Facebook, terwijl Hyves en Twitter allebei slechts één procent scoren. Tijdgebrek, zo blijkt uit onderzoek van MarketingMonday, is de voornaamste reden van dit achterblijven. Tevens vinden CEO's dat social media voornamelijk voor jonge mensen zijn bedoeld en hebben zij ‘angst voor het onbekende'. Dat beursgenoteerde ondernemingen voor wat betreft hun communicatie aan strikte regels gebonden zijn, kan een belangrijke verklaring zijn voor het achterblijven van het social media-gebruik van CEO's.

Voorkeur marketeers
Marketeers geven de voorkeur aan LinkedIn als het gaat om het inzetten van social media. De website ‘B2B' heeft aan 577 internationale business-to-business-marketeers gevraagd welke kanalen zij gebruiken. LinkedIn staat op de eerste plaats met 72%, gevolgd door Facebook (71%), Twitter (67%), YouTube (48%) en blogs (44%). LinkedIn wordt gezien als het belangrijkste netwerk, hoewel het door deze doelgroep bijna net zo vaak wordt gebruikt als Twitter. Volgens marketeers ondersteunt LinkedIn bij het genereren van interesses van prospects. Facebook is volgens hen weer beter om producten en evenementen te promoten. Bloggen wordt door marketeers ingezet om goed te scoren in zoekmachineresultaten en Twitter is een toepassing waarmee volgens de marketeers op een eenvoudige wijze online conversaties in de gaten gehouden kunnen worden. Marketeers zijn zich bewust van de kansen die zij nog laten liggen. De reden van het achterblijven van de implementatie van social media-marketing ligt volgens de marketeers aan: een gebrek aan middelen (70%), een gebrek aan kennis (44%) en weerstand vanuit het management (22%).

Jeugd en senioren
Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat jongeren massaal actief zijn binnen de social media. Zeventig procent van de Nederlandse kinderen tussen 9 en 12 jaar heeft een persoonlijke pagina op een sociale netwerksite. De leeftijdsgroep 13- tot 16 jarigen scoort het hoogst met een percentage van 87%. Ook zijn er steeds meer 70-plussers actief op social media. Onderzoek van Microsoft en SeniorWeb toont aan dat van alle senioren die van internet gebruik maken, ruim twintig procent een account op Hyves heeft en bijna 15% actief is op Facebook. Ouderen geven aan dat zij met de tijd mee willen gaan en dat contacten onderhouden met familie een belangrijke reden is om een profiel aan te maken binnen een sociaal netwerk.

Onderzoek beroepsonderwijs

BOOM Communicatie verricht momenteel zelf onderzoek naar het gebruik van social media binnen het beroepsonderwijs. Met het onderzoek wil BOOM de mate van integratie van social media binnen de bedrijfsvoering van onderwijsinstellingen in kaart brengen en de invloed bepalen die social media heeft op hun corporate communicatie en marketingcommunicatie. De resultaten van dit onderzoek zijn naar verwachting begin september bekend.

Geraadpleegde bronnen: Emerce.nl, Nu.nl en DutchCowboys