Archief

Nederlanders passief op social media

Nederland staat in de staart van de mondiale ranglijst op het gebied van social mediabetrokkenheid. Alleen in Australië, Canada en Italië zijn social mediagebruikers minder actief met posten, volgen en delen. De grootste betrokkenheid is te meten in opkomende Aziatische landen als China, Indonesië en India.

Uit de Social Engagement Benchmark Score van Globalwebindex blijkt dat social mediagebruikers in volwassen internetmarkten in het Westen relatief passief zijn en een andere benadering vereisen dan de Aziatische nieuwkomers. De score is gebaseerd op een combinatie van de mate van participatie, creatie en merkinteractie. In het onderzoek zijn bekende platformen als Facebook en Twitter opgenomen, maar ook lokale varianten als Weibo en Orkut.

Gemeengoed
Mario van Gastel, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie, schrijft de verschillen toe aan zowel culturele kenmerken als het toetredingsmoment tot internet: “Social media maken pas sinds enkele jaren een wezenlijk deel uit van de online ervaring. Toen in Nederland eind jaren '90 het internet gemeengoed werd, was daar nog geen sprake van. Hier staat voor een hele generatie eerste gebruikers het internet dus niet gelijk aan het openlijk delen van persoonlijke informatie. Dat is wel het geval in landen waar de internetpenetratie nu pas piekt. Voor gebruikers daar is online delen veel vanzelfsprekender”.

“Bovendien correleert social mediagebruik met collectivisme, een kenmerk van de Aziatische lijstaanvoerders. Gebruikers in meer individualistische samenlevingen als Nederland hebben om online te delen meer prikkels nodig, in de vorm van kennis, amusement of voordeeltjes. Met het eenvoudigweg faciliteren van participatie door het opzetten van een Facebook- of Twitter-pagina komen merken hier dus niet ver. Bezoekers verwachten een concrete meerwaarde.”

Geraadpleegde bronnen: Globalwebindex.net, Marketingfacts.nl.