Archief

NEE-NEE is uitdagend!

Consumenten wapenen zich tegen reclame. De bekende NEE-NEE-sticker op de brievenbus weert alle reclamefolders op de deurmat. Ook op de televisie zijn er volop mogelijkheden om commercialvrij te kijken. Veel adverteerders hebben nu hun heil gezocht op internet. Daar kan de consument niet om hun reclame heen. Bovendien geeft het veel extra mogelijkheden, zoals de meetbaarheid van de resultaten en het doelgroep- en doelgericht adverteren door uitgebreide segmentatie. En niet te vergeten: het achtervolgen van consumenten die op je website zijn geweest met banners (retargeting). Maar ook op het web raken internetgebruikers al die opdringerige advertenties beu. Diverse spam-filters weerden al de enorme hoeveelheid reclame-mails, popup-killers maakten al een eind aan die irritante pop-up-advertenties en nu hebben softwaremakers als Adblock ook manieren gevonden om advertenties op websites te blokkeren. Mediabedrijven doen alle moeite om deze bedrijven te laten verbieden, maar tevergeefs. Diverse rechters hebben AdBlock al in het gelijk gesteld. Dit open source-initiatief krijgt steeds meer steun en navolging, wat tot minder advertenties op internet zal leiden. Doelgroepen worden daardoor dus moeilijker te bereiken.

Wat een geweldig vak hebben we toch! Eindelijk waren we af van de discussie welke helft van de reclame-euro verspeeld werd, doordat we de reclame-effecten online haarfijn konden aantonen en nu verandert dat speelveld weer! We moeten wederom met z'n allen op zoek naar alternatieven om de doelgroep te bereiken en te overtuigen van de voordelen van producten, diensten, zienswijzen, etc. voor onze klanten. Voorbeelden van die alternatieven ontstaan overal, zoals ‘native in-video'. Zo blijft ons vak altijd in ontwikkeling. Want niemand lijkt behoefte te hebben aan reclame. Of om reclamegoeroe Giep Franzen maar weer eens te citeren: “Ik laat me niet beïnvloeden door reclame, ik koop alleen bekende merken!”

Zolang bedrijven hun waren aan willen prijzen en consumenten behoefte hebben aan het scheppen van orde in de chaos van het enorme producten- en dienstenaanbod, zullen creatieve communicatie-professionals genoeg werk houden. Daar maak ik me geen zorgen over!

Hans van den Boom – Algemeen directeur en Senior strategisch adviseur BOOM Communicatie