Archief

Niet bang voor basic

Het logo is doorgaans het meest zichtbare onderdeel van een merk. Bekende logo's roepen in één oogopslag talloze associaties op. Mensen raken gehecht aan logo's en lopen er zelfs mee te koop. Aanpassingen ontlokken dan ook altijd veel reacties. Zo ook bij het nieuwe logo van eBay. De online veilingsite ging ‘back to basic' en daar had iedereen wel een mening over. 'Saai', voornamelijk.

Als art director herken ik deze kritiek. Opdrachtgevers hebben immers regelmatig een 3D-effect, glow of schaduwtje in hun hoofd. Een eenvoudiger tegenvoorstel is dan al snel… saai. Dat, terwijl de recente logorestyling van een aantal bekende merken juist een tegenovergestelde trend laat zien. Naast eBay bewandelden ook bijvoorbeeld Microsoft, RTL7 en Douwe Egberts de ‘basic'-weg.

Modernisering
Een trend dus. In ieder geval bij deze grote merken. Veel bedrijven denken echter, zoals gezegd, bij een restyling nogal eens aan modernisering. Meegaan met de tijd. Begrijpelijk, maar wat als moderniseren weglaten is geworden? Een stap terug in de ontwerpgeschiedenis? Tenminste, als we die grote merken moeten geloven. Weten zij dan iets dat wij niet weten als het op design aankomt?

Volgens mij zijn niet veel merken visionaire designers te noemen. Kijkend naar de evolutie van het logo kunnen we wel stellen dat Apple zijn tijd ver voorruit was. Het is misschien een beetje makkelijk om als ontwerper terug te grijpen naar Apple, maar niemand kan er omheen dat deze jongens het zo ontzettend goed doen. Volgens mij is een logo in het beste geval een treffende samenvatting van het merk. Apple: eenvoud in vorm, usability en uitstraling. De filosofie van het merk komt perfect tot uitdrukking in het logo.

Crisis
Mogelijk is de trend naar ‘basic design' van het logo indirect het gevolg van de huidige economische crisis. Veel consumenten zijn moe van commerciële toeters en bellen, zoeken naar oprechtheid. Misschien speelt zelfs nostalgie een rol. Een hang naar eenvoudige tijden zonder 3D-effecten, glow en schaduwtjes. Met voor bedrijven de boodschap: eenvoud siert het merk.

Eigenlijk spreekt die boodschap mij wel aan. Hij impliceert immers heldere en duidelijke communicatie, zonder afleiding. Staat voor authenticiteit, gebruiksvriendelijkheid en zelfbewustzijn. Geen slechte eigenschappen voor een merk, lijkt mij. En niet alleen in crisistijd overigens; het zijn eigenschappen die een merk altijd wel wil omarmen. Dat komt goed uit: ontwerpers streven immers altijd naar tijdloos design. Naar ontwerpen die trends overstijgen. Dat er een trend voor nodig is om dat gemeengoed te maken, neem ik graag op de koop toe.

Auke Nauta – Art director BOOM Communicatie