Archief

Nieuwe visuele identiteit voor Rucphen

Per 1 januari 2011 voert de gemeente Rucphen een nieuw logo en nieuwe huisstijl in. Voordat deze worden doorgevoerd in tal van communicatiemiddelen, introduceert de gemeente de nieuwe visuele identiteit naar diverse stakeholders. De pers mocht recentelijk een eerste blik werpen op de ontwerpen.

Het is een flinke interventie”, aldus BOOM-adviseur René van Donschot. “De gemeente maakt de stap van een klassieke uitstraling met een gedistingeerd gemeentewapen, naar een moderne en strakke stijl. Het is goed om die verandering met een introductietraject toe te lichten.”

Strategische sessies
Volgens Agnes Bogers, communicatieadviseur bij de gemeente Rucphen, zorgde een strategische evaluatie voor het fundament van de nieuwe visuele identiteit. “Toen we aan de gang gingen met sessies om te bepalen hoe de promotie van de gemeente Rucphen het beste vormgegeven kon worden, bleek dat ook het logo en de huisstijl, niet goed pasten bij onze daadwerkelijke identiteit. Het gemeentebestuur had de durf om door te pakken en de gehele communicatie beter te laten aansluiten bij wie we zijn”, zegt Agnes Bogers. “De nieuwe uitstraling doet nu recht aan de ambities en de identiteit van de gemeente Rucphen”.

Visuele identiteit
Een nieuw logo en een bijpassende huisstijl zijn door BOOM na een gerichte kleuren- en vormenstudie vastgesteld. De voornaamste kernwaarden van de gemeentelijke organisatie vormden daarbij een belangrijk vertrekpunt.

“Bij gemeentelijke huisstijlen en logo's is aansluiting bij de historie of het karakter van een stad of kern, niet het enige aspect dat in ogenschouw genomen dient te worden. Een visuele identiteit vormt het visitekaartje van de hele gemeentelijke organisatie. Bij de gemeente Rucphen geven de huisstijl en het logo vertaling aan de professionaliteit en de moderne bedrijfsvoering van de gemeente”, aldus BOOM-adviseur René van Donschot.

Logo
Het beeldmerk is opgebouwd uit een woord- en beeldmerk. Het beeldmerk bestaat uit vijf delen die samen symbool staan voor de vijf gelijkwaardige kernen binnen gemeente. Deze kernen hebben ieder een eigen identiteit. Samen vormen ze één dynamisch geheel met een duidelijk centrum. De stevige verbondenheid wordt gevisualiseerd door een solide vierkant. Deze vorm symboliseert daadkracht en realisatie.

Binnen het logo en de huisstijl zijn twee basiskleuren opgenomen: paars en groen. Het kenmerkende groen benadrukt de natuurlijke omgeving van de gemeente en symboliseert het maatschappelijk verantwoorde en duurzame karakter. De paarse kleur staat voor rust en professionaliteit en is tevens een knipoog naar de Rucphense heide.

Het woordmerk ‘Gemeente Rucphen' is uitgevoerd in een modern schreefloos lettertype. Dit lettertype geeft het logo een open, vriendelijke en professionele uitstraling. Het regide woordmerk biedt zodoende een natuurlijk tegenwicht aan het speelse beeldmerk. Het woord- en beeldmerk vormen gezamenlijk een harmonisch en tijdloos logo.

 

Fasering
Gemeente Rucphen voert de nieuwe huisstijl gefaseerd in, waarbij de communicatiemiddelen als eerste worden aangepast. Het gaat hier om veelvuldig gebruikte huisstijldragers zoals briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, brochures en folders. Voor een aantal andere communicatiedragers geldt dat deze pas aangepast worden op een (natuurlijk) moment van vervanging. Voorbeelden hiervan zijn bedrijfskleding en bedrijfsauto's. Op deze wijze blijft de gemeente Ruchpen trouw aan haar duurzame visie op bedrijfsvoering. Voor historische documenten of documenten met een officieel karakter blijft het historische gemeentewapen gehandhaafd.