Archief

Offline media in VS hebben meer invloed

Online consumenten worden vaker aangezet door reclame op televisie dan andere advertentievormen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 53 procent van de consumenten zich vaker laat beïnvloeden door televisiecommercials tot het doen van een aankoop van een product of dienst dan door online advertenties.

Reclame op televisie wordt gevolgd door advertenties in kranten (32 procent) en in tijdschriften (30 procent). Online advertenties hebben minder invloed dan offline kanalen. Slechts 18 procent van de ondervraagde Amerikanen geeft aan beïnvloed te zijn na het zien van een advertentie op een website. Ook radio scoort met 16 procent relatief laag. Verder blijkt uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door ExactTarget, dat commercials op YouTube en billboards slechts 8 procent van de consumenten beïnvloeden.

Televisie
Televisiecommercials hebben de meeste invloed op de leeftijdsgroep 15 tot 17-jarigen, 25 tot 34-jarigen en 45 tot 54-jarigen. Van de ondervraagden uit deze groepen geeft 59 procent aan overtuigd te zijn om iets te kopen na het zien van een reclame op tv. De advertenties op televisie hebben de minste invloed op 65-plussers (45 procent) en 55 tot 64-jarigen (40 procent).

Online reclame
Uit de resultaten blijkt dat online advertenties de meeste invloed hebben op jongeren in de leeftijd van 25 tot 34-jaar (22 procent) en 15 tot 17-jaar (19 procent). Bij de laatste groep hebben advertenties op YouTube de meeste invloed, tegenover 16 procent bij 18 tot 24-jarigen en 8 procent bij de 25 tot 34-jarigen.
Over het onderzoek

Het onderzoek ‘The 2012 channel preference survey' is uitgevoerd door ExactTarget onder 1.481 respondenten. De populatie bestaat uit online consumenten van 15 jaar en ouder die woonachtig zijn in de Verenigde Staten.

 

Combinatie

“Het is de vraag of je deze onderzoeksresultaten één op één door kunt vertalen naar de Nederlandse praktijk”, aldus Hans van den Boom, directeur van BOOM Communicatie: “Het mediagebruik van Nederlanders wijkt af van het gebruik van media van Amerikanen. Wat wel geconcludeerd kan worden, is dat je als adverteerder niet ineens al je reclamebudget naar internet moet verschuiven. Een aanpak waarbij zowel offline als online media worden ingezet, blijkt voor veel organisaties vooralsnog de beste aanpak”.

Geraadpleegde bron: Marketingcharts.com.