Archief

Ondernemen in augmented reality

Op maandag 14 januari organiseert de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland haar jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst. Net als bij de eerdere invitatie voor de eindejaarsbijeenkomst, bevat de uitnodiging een extra dimensie.

De Kamer van Koophandel richtte de pijlen op een meer dynamische inhoud en aankleding van de bijeenkomsten en op een intensievere inzet van social media. Dit geldt voor alle vertrouwde elementen van het programma (het netwerkplein, de inspiratiesessies en de uitreiking van de Prijs voor Creatief Ondernemerschap) en voor een nieuw onderdeel, de ‘Winkelstraat van de Toekomst'. Deze loopt als een catwalk door de bijeenkomsten heen. De retailbranche dient dit jaar als voorbeeldsector.

Interactief
Om de vernieuwde insteek van de bijeenkomsten te benadrukken, ontwikkelde BOOM voor de Kamer van Koophandel een uitnodiging met augmented reality. Hierbij werd gebruik gemaakt van Layar, een app voor smartphones en tablets. Layar legt een digitale laag over daarvoor ontwikkelde ontwerpen, waaraan interactieve elementen gekoppeld kunnen worden. Door het ontwerp met de app te scannen, verschijnen zo bijvoorbeeld social mediabuttons, informatievensters en animaties.

Volgens BOOM-adviseur Mario van Gastel verhoogt de extra dimensie de attentiewaarde van de uitnodiging: “Enerzijds wekt de inzet van Layar nieuwsgierigheid naar de innovatieve insteek van de bijeenkomst. Anderzijds verlaagt het de drempel tot participatie door de toevoeging van directe links naar de inschrijfpagina en de ingezette social mediakanalen. We hebben op basis van de uitnodiging voor de eindejaarsbijeenkomst in Breda veel positieve reacties gehad op de Layar-toepassing. En niet alleen van ontvangers van de uitnodiging: ook het Layar-team liet ons weten dat zij de getoonde creativiteit waarderen”.