Archief

Onderzoek BOOM naar inzet social media

Volgens marketeers zijn social media op dit moment het belangrijkste marketingstrategische onderwerp waarmee organisaties worden geconfronteerd. Dat blijkt uit recent marketingtrendonderzoek dat Berenschot uitvoerde in samenwerking met MarketingTribune, het PIM, het MEC, Stem en Marketingfacts. Dat social media een belangrijke trend vormen binnen marketing staat hiermee buiten kijf. Maar hoe worden social media nu in de praktijk benut? BOOM wil met een nieuw onderzoek de inzet van social media in kaart brengen.

BOOM-adviseur Luuk Schils is als onderzoeksleider verantwoordelijk voor de uitvoering van onderzoek. Schils licht toe: “We voeren een verkenning uit naar de mogelijkheden en het gebruik van social media en kijken daarbij specifiek naar de automotive branche. Binnen deze branche zijn wij actief als specialist. De automotive branche gaat bewust om met merkmanagement; volgens marketeers ook een belangrijk marketingstrategisch onderwerp voor het komende jaar. Die aspecten maken het voor ons interessant om juist dit onderzoek uit te voeren”.

Meer dan 600 bedrijven uit de automotive branche zijn benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Op basis van een enquête die onder de deelnemende bedrijven wordt afgenomen, verwacht BOOM inzicht te krijgen in het gebruik van social media binnen de branche. Volgens Luuk Schils is het onderzoek relevant: “De uitkomsten kunnen bedrijven in de automotive ten dienste staan bij de succesvolle inzet van social media, maar kunnen ook inzichten verschaffen aan bedrijven die actief zijn in andere branches. Het onderzoek moet inzicht geven over het huidige en gewenste gebruik van social media door bedrijven, de do's en dont's op het gebied van social media en de mate waarin het rendement van verschillende social media in praktijksetting wordt gemeten”.

De eerste resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting in februari bekend.