Archief

Online adverteren is televisie voorbij

Online advertising is de markt voor televisiereclames voorbijgestreefd in omvang. Naar verwachting wordt het verschil in bestedingen aan deze media de komende jaren alleen maar groter. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Aan online adverteren werd in Nederland vorig jaar 962 miljoen euro uitgegeven. Dat heeft er – samen met de zich herstellende televisiemarkt – voor gezorgd dat de totale Nederlandse advertentiemarkt in 2010 weer een omzetstijging kende. Daarmee is de teneur van twee opeenvolgende jaren krimp doorbroken, ondanks de nog steeds dalende advertentie-inkomsten voor kranten en tijdschriften.

Binnen de online adverteerdersmarkt heeft de financiële sector met 11% het grootste aandeel in de bestedingen. Producenten van consumentengoederen en telecomaanbieders nemen ieder 10% voor hun rekening. De internetuitgevers die in de studie zijn ondervraagd, verwachten voor 2011 een omzetgroei van 10%. Uit de studie blijkt verder dat het bereik van een website geen maatstaf is voor de advertentiebestedingen. “De onderzochte internetuitgevers met een relatief laag bereik, rapporteren vaak een bovengemiddelde advertentieomzet”, zegt Roel van Rijsewijk die verantwoordelijk is voor het Online Business Innovation-programma binnen Deloitte. “Op een website voor een specifieke doelgroep met een duidelijk profiel, kunnen bedrijven zeer gericht en effectief adverteren. En daar willen ze voor betalen”.

Behavioral targeting
Communicatieadviseur Luuk Schils van BOOM: “Televisie is vanwege de hoge waste en kosten natuurlijk nooit het meest geschikte medium geweest voor de zakelijke markt, maar bij onze business-to-business-klanten merken we dat online advertising enorm in de lift zit. Online adverteren – en behavioral targeting in het bijzonder – maakt het mogelijk om een hele specifieke doelgroep tegen relatief lage kosten te bereiken. Erg interessant voor klanten met een internationale doelgroep of bijvoorbeeld voor bedrijven die in een nichemarkt opereren”.

In dat kader is het opvallend dat slechts 2% van de totale online bestedingen vorig jaar is gedaan aan op de websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en zoekgedrag. Deze zogenaamde behavioral targeting was in 2010 nog relatief jong. In 2011 is er een grote groei te verwachten vanwege de vele nieuwe mogelijkheden op dit gebied.

Voor de ‘Online Adspend Study 2010' zijn in opdracht van IAB door Deloitte 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 4.000 websites vertegenwoordigen. Het volledige rapport is exclusief voor IAB leden te downloaden via de website van IAB.

Gebaseerd op bron: Adformatie