Archief

Online afstemming door ontwerp

Een website afstemmen op verschillende groepen gebruikers met uiteenlopende interesses en voorkeuren: voor die uitdaging stond LUXeXceL, pionier op het gebied van optische technologie. LUXeXceL schakelde BOOM Communicatie in om voor haar verlichtingsdivisie de nieuwe website Printedledoptics.com te ontwikkelen.

Verschillende doelgroepen
“Wat als een bedrijf online verschillende doelgroepen wil aanspreken die qua voorkeuren en drijfveren uiteenlopen? Dan kun je niet zomaar uit de voeten met één algemeen format. Dat heeft LUXeXceL goed door”, zegt Hans van den Boom, directeur van BOOM Communicatie. “Gezien het interactieve en dynamische karakter van online communicatie is juist op dit gebied afstemming mogelijk én noodzakelijk”.

Merkarchitectuur
Volgens Van den Boom kan een bedrijf er voor kiezen om meerdere, geheel op zichzelf staande websites in te richten. Maar of dat direct logisch is, betwijfelt hij: “Gelet op een bestaande merkarchitectuur kunnen meerdere sites onwenselijk zijn. Bovendien zijn meerdere websites vanuit praktisch oogpunt niet altijd noodzakelijk, zeker niet als de verschillen tussen de doelgroepen subtiel zijn. Binnen één site zijn met een slim ontwerp nuances aan te brengen waardoor de aantrekkingskracht van de website op de doelgroep is te vergroten. Dat is ook exact wat er is gedaan met de site Printedledoptics.com van LUXeXceL, waar er secties zijn afgestemd op uiteenlopende gebruikers”.

Informatiebehoefte
Van den Boom geeft aan dat LUXeXceL een tweedeling in productgroepen kent die is ingegeven vanuit de verschillende behoeften en gebruiksmomenten van doelgroepen in de markt. De nieuwe website sluit op die verschillen aan: “De productgroepen van LUXeXceL, ‘decorative lighting' en ‘functional lighting', zijn ondergebracht in specifieke secties op de website waarbij is afgestemd op de doelgroepen. Het onderdeel ‘decorative lighting' maakt bijvoorbeeld gebruik van warme kleuren in het ontwerp en de gebruikte foto's. Dat zorgt voor een creatieve uitstraling, waarbij het delen van inspiratie centraal staat. De sectie ‘functional lighting' heeft daarentegen een zakelijke uitstraling door het gebruik van blauwtinten en legt inhoudelijk de nadruk meer op technische specificaties. Zo komt de website op eenvoudige wijze tegemoet aan de zoekmechanismen en informatiebehoefte van de doelgroepen”.

Marco de Visser, Marketing Manager van LUXeXceL, sluit zich hierbij aan: “BOOM is er in geslaagd een designvolle oplossing te bieden voor onze online aanwezigheid. Ook het CMS achter de website is eenvoudig te beheren en flexibel in weergave. ‘Toegankelijkheid', ‘stijl' en ‘beheerbaarheid' zijn wat mij betreft de sleutelwoorden. Daarnaast zorgen diverse social mediafunctionaliteiten ervoor dat bezoekers eenvoudig content kunnen delen. Zo bereiken onze innovaties nog meer potentiële gebruikers”.

LUXeXceL
LUXeXceL produceert binnen haar verlichtingsdivisie diverse oplossingen voor woon-, kantoor en bedrijfsruimtes. Onder de naam ‘decorative lighting' brengt LUXeXceL sfeerverlichting voor woon- en kantoorruimtes op de markt en onder het label ‘functional lighting' grootschalige verlichting voor kantoor- en bedrijfsruimtes.