Online campagne start met trailer
Metrologie is terug te vinden in het dagelijkse leven van iedereen. Weegt uw kilo bananen precies 1.000 gram? En krijgt u tot de laatste druppel genoeg benzine als u een liter tankt? NMi begeeft zich als marktleider in deze wereld, onder meer met het testen, certificeren en kalibreren van meetinstrumenten. Voor de promotie van hun internationale congres Milestones in Metrology' in Venetië, is NMi een campagne gestart.
Als thema voor het congres is gekozen voor: 'Moving Metrology'. NMi is namelijk altijd in beweging om zijn positie als marktleider verder te ontwikkelen. Ook kent het congres, dat nu voor de vierde keer plaatsvindt, een nieuwe, dynamische opzet. Voor een viertal branches wordt een specifiek programma aangeboden en er ligt meer nadruk op de interactie tussen producenten, eindgebruikers en wetgevers.
De locatie voor het congres is Venetië, Italië. En dat is niet toevallig. Eveline Janse, PR- en communicatieadviseur van NMi: “Venetië is een locatie die past bij onze internationale ambities. Het is al vele eeuwen een inspirerende plek, waar zich vele belangrijke wetenschappelijke en metrologische ontwikkelingen hebben voltrokken. Grootheden als Marco Polo, Galileo en Leonardo DaVinci hebben er een belangrijk deel van hun leven doorgebracht”. Eveline Janse noemt ook een praktische reden: “Ons kantoor in Italië bevindt zich op een steenworp afstand van Venetië, wat het organisatorisch interessant maakt”.
Hoewel NMi zich wereldwijd marktleider mag noemen, acteert het bedrijf in een nichemarkt. De doelgroep is qua absolute omvang beperkt en is geografisch verspreid over de hele wereld. Dat maakt conventionele communicatie complex. Na een bureauselectie liet NMi de keuze vallen op BOOM voor het opzetten van een campagne voor het promoten van het congres in Venetië. Een korte inventarisatie en enkele strategische sessies gaven richting aan de campagne.
Online focus
De campagne heeft niet alleen congrespromotie als doel. NMi wil zich als innovatieve kennishouder ook inhoudelijk profileren. Een ander belangrijk doel is het samenbrengen en binden van producenten, eindgebruikers en wetgevers op het gebied van metrologie. De dialoog moet er niet alleen zijn tijdens de conferentie, maar ook in de aanloop naar en na afloop van het congres. Om de wijd verspreide internationale doelgroep te bereiken en blijvend een dialoog aan te kunnen gaan, heeft BOOM gekozen voor een sterke focus op online communicatie.
Filmische trailer
De campagne is gelanceerd met een dynamische commercial, die in Venetië is opgenomen. Communicatieadviseur Luuk Schils van BOOM: “Het is eigenlijk meer een filmische trailer, met prachtige beelden uit het cultuurhistorische hart van Venetië, in combinatie met de hedendaagse metrologische toepassingen in die stad. Ook hebben we het thema 'beweging' alsmede de vier verschillende brancheprogramma's in bijna elk shot terug laten komen. Met de trailer willen we de doelgroep prikkelen en de nieuwe opzet van het congres onder de aandacht brengen. Daarom hebben we de trailer via social media, e-mail en print verspreid. De social media toolbar biedt bezoekers de mogelijkheid om de commercial te delen via sociale of zakelijke netwerken. De virale werking die hier vanuit gaat moet zorgen voor uitbreiding van de 'Milestones-community'. In de aanloop naar het congres zullen we meer inhoudelijke filmpjes met key-note speakers gaan publiceren”.
Een achterliggend doel is het genereren van traffic naar de website. Hierop is meer informatie te vinden over NMi, het congres en de locatie. De congreswebsite is in wezen de centrale pijler in de campagne. De website is ontwikkeld op het reeds bestaande NMi-platform, dat hiervoor is heringericht. “Dat was een kostenefficiënte werkwijze, omdat er op deze manier geen compleet nieuwe website gerealiseerd hoefde te worden”, geeft Schils aan.
Online focus
Ook voor de toe te passen webtools en de mogelijkheden tot interactie is gekozen voor integratie met bestaande weboplossingen. Zo is er een interactieve koppeling met LinkedIn. Dit sociale netwerk is zakelijk, internationaal van karakter en biedt tal van praktische functionaliteiten. Denk hierbij aan de mogelijkheden tot discussie, het opzetten van kleinschalig onderzoek (polls) en het ontmoeten van branchegenoten. Een bijkomend voordeel is dat het opbouwen van een dergelijk netwerk weinig tijd en onderhoud vergt. De moeite om lid te worden is één muisklik. De leden onderhouden zelf hun profielen, wat de database beheersbaar maakt. Er zijn ook koppelingen tot stand gebracht met Twitter, zodat iedereen kan meediscussiëren over specifieke onderwerpen die onder diverse hashtags worden aangeroerd.
De trailer ter promotie van het congres Milestones in Metrology is te zien op de website www.milestonesinmetrology.nl.