Archief

Op zoek naar de ware

'Onderneem met liefde', was de oproep van Hans van den Boom en Joop Maas gisteren tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat klanten gevoelens van liefde kunnen hebben voor een merk. Vooral het MKB kan daar op inspelen, omdat daar een kleine afstand is tussen klant en merk. Het aanwakkeren van die liefde kan een hechte klantrelatie opleveren die tegen een stootje kan.”

De inspirerende nieuwjaarssessie in het Goese theater De Mythe was in rap tempo volgeboekt. Op energieke wijze wisten de twee BOOM-adviseurs hun toehoorders te boeien met theorieën, filmpjes en levenservaringen. In de sessie trokken Hans van den Boom en Joop Maas de parallel tussen het zakendoen en de liefde, gerelateerd aan onderzoek van Batra, Ahuvia en Bagozzi naar merkenliefde. Joop Maas: “Wij hebben duidelijk gemaakt dat het niet verstandig is om zomaar ‘op jacht' te gaan naar nieuwe contacten. Je gaat je dan te mooi voordoen en loopt achter iedereen aan die op het eerste oog aantrekkelijk is. Lukt het om op die manier een relatie aan te knopen, dan zal die niet bestendig zijn. Dat is in de echte liefde zo, maar zeker ook binnen het bedrijfsleven. Je hebt je partner namelijk met de verkeerde motieven verleid. Om zo'n partner te behouden, moet je jezelf anders blijven voordoen dan je in werkelijkheid bent. Dat houdt niemand vol. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat je eerst ‘Je Eigen Identiteit' vaststelt. ‘JEI' noemen wij dat. Als je helemaal jezelf bent, straal je dat uit. Degene die bij jou past, komt dan vanzelf op je pad. En dat is de juiste start van een succesvolle relatie”.