Archief

Patatoorlog, pizza en apps

Afgelopen week zag ik op het journaal een opzienbarend item. In Napels, nota bene de geboorteplaats van de pizza, is een ware patatoorlog uitgebroken. Italiaan Filippo di Lorenzo opende als eerste een friettent met de naam ‘Chipstar Amsterdam'. Al snel stormden de Italianen op de snackbar af. Mede door een simpel maar briljant staaltje marketing, opende Filippo binnen één jaar negen zaken. Kunt u het zich voorstellen? Gepassioneerde, druk gebarende Italianen die een oer-Hollands patatje mayo eten? Een onbetaalbaar gezicht…

Hollandse friet in het buitenland. Even simpel als briljant. Later in de week kwam het positieve nieuws dat de Nederlandse start-ups Blendle en Peerby financiële injecties krijgen van buitenlandse investeerders van respectievelijk 3 en 1,7 miljoen. En de succesvolle Nederlandse app Nimbuzz werd voor 70 procent overgenomen door het Britse New Call. Nimbuzz verwerkt meer dan 1 miljard belminuten en 100 miljard chatberichten per maand.

Een weekje om trots op te zijn als chauvinistische Nederlander. De oude, vertrouwde Hollandse friet verovert Italië en moderne, hippe startups bestormen het wereldtoneel. Ondanks de jubelstemming wil ik graag een kanttekening plaatsen. Waarom zijn het vooral buitenlandse investeerders die brood in de startups zien en hen steunen? Waarom is het uitgerekend een Italiaan die succesvol is met Hollandse friet? Stonden wij Nederlanders niet altijd bekend om onze creativiteit, innovaties en internationale handelsgeest?

Creativiteit en goede ideeën zijn volop aanwezig in Nederland. Dat merk ik tijdens mijn werk bij BOOM Communicatie dagelijks op kantoor, bij partners én bij onze klanten. Maar wat ik ook merk, is dat het bij het vermarkten en realiseren van deze ideeën vaak stokt. Risicovermijding, angst en handhaving domineren het proces. Een goed idee wordt daarom niet zelden halfslachtig uitgewerkt of zelfs ter zijde geschoven. En dat is jammer.

Het wordt tijd dat we het verlammende ‘realisme' van de crisis eens loslaten. Bovenstaande verhalen bewijzen dat zowel oudhollandse klassiekers in een nieuw jasje, als hippe out-of-the-box-apps succesvol zijn. Met de juiste steun. En waarom zou dat geloof en draagvlak niet uit Nederland kunnen komen?

Wat dat betreft moet ik Domino's Pizza complimenteren. Het assortiment is onlangs uitgebreid met een opmerkelijke pizza: de zuurkoolpizza. Deze pizza is te bestellen met een rookworst in de korst. Een fraai staaltje lef en innovatie. Al denk ik dat ze in Napels in huilen uitbarsten na het zien van deze pizza.

Luuk Schils – senior communicatieadviseur BOOM Communicatie