Archief

‘Peer reviews’ invloed op vrouwen

Dagelijks worden vrouwen overspoeld met reclame. De ene adverteerder belooft perfecte krullen en de ander verzekert de vrouwelijke doelgroep van drie kilo gewichtsverlies binnen tien dagen. Maar wat blijkt? Traditionele campagnes doen het helemaal niet zo goed bij een vrouwelijke doelgroep. Merken die zich richten op vrouwen doen er verstandig aan om mond-tot-mondreclame uit te lokken, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Het Ladies Home Journal verrichtte onderzoek naar welk type reclame vrouwen ervan overtuigt een product te kopen of dienst af te nemen. Van de 1.171 ondervraagde vrouwen gaf 79% aan dat de aanbeveling van een vriend(in) vaak de reden is van een aankoop. Het gaat hier om ‘ouderwetse' mond-tot-mondreclame. Ook aanbevelingen via online contacten (peers) doen het goed. Van de ondervraagde vrouwen gaf 74% aan dat deze online aanbevelingen vaak aankopen beïnvloeden.

Betrouwbaarheid
Aanbevelingen van anderen doen het goed als het gaat om betrouwbaarheid. Zogenaamde ‘peer reviews' worden door de respondenten als meest betrouwbare vorm van adverteren gezien (84%), gevolgd door ‘branded websites' (69%) en ‘magazine advertisements' (60%).

Reviews
Volgens David Westveer, senior communicatieadviseur en strategy director bij BOOM Communicatie, willen consumenten inzicht in de positieve en negatieve kanten van een product of dienst en zelf het aanbod kunnen vergelijken: “Peer reviews voorzien in die behoefte. De betrouwbaarheid van peer reviews is dan ook voor consumenten een stuk groter dan bijvoorbeeld traditionele advertenties. Dat geldt overigens ook bij mannen. Het is dus belangrijk deze inzichten te benutten bij een campagneontwerp. Het expliciet maken van de sociale norm kan de effectiviteit van de campagnes enorm vergroten”.

Geraadpleegde bron: Socialtimes.com