Archief

Persoonlijke direct mail effectiever

Design heeft een stuk minder invloed op de effectiviteit van direct mail dan marketeers denken. Belangrijker is dat de inhoud van de mailing relevant is en dat de ontvanger persoonlijk wordt aangesproken.

Dit zijn conclusies uit het onderzoek van de Britse Direct Marketing Association (DMA) dat loopt sinds 2005. Zowel aan marketeers als aan consumenten werd gevraagd hoe zij denken over direct mail.

Ondanks het feit dat organisaties zich steeds meer focussen op klantgerichtheid, blijken marketeers anders te denken over direct mail dan hun doelgroepen. Marketeers focussen vooral op de vorm, terwijl ze zouden moeten kijken naar relevantie.

Van de consumenten gooit 70 procent direct mail ongeopend weg. Als belangrijkste reden noemt 74 procent van de consumenten ‘geen interesse in te hebben in de afzender of het product'. Marketeers denken dat dit percentage lager ligt. 47 Procent opent een brief als deze aan hen persoonlijk is gericht. Aan een verkeerde gespelde naam of fout in het adres ergert 16 procent zich. Slechts 5 procent gooit iets weg als het er onaantrekkelijk uit ziet.

De helft van de marketeers denkt dat ‘gratis' veel consumenten over de streep trekt. Slechts 38 procent van de consumenten bevestigt dit. Het uitschrijven van een wedstrijdje is voor slechts 19 procent van de consumenten een reden om direct mail te openen, terwijl marketeers verwachten dat 31 procent dan interesse heeft.

Het totale percentage consumenten dat een brief ongeopend weggooit van een bedrijf waarmee men een band heeft, ligt op 14 procent. Een binding met de afzender is dus een belangrijke reden om een direct mailing te openen. Direct mail van organisaties uit de buurt worden het meest gewaardeerd. Consumenten ontvangen die het liefst van supermarkten en lokale aanbieders.

Geraadpleegde bron: marketingonline.nl.