Archief

Positie Adwords vraagt andere aanpak

Google kwam een aantal dagen geleden met belangrijk nieuws voor adverteerders: de Adwords-advertenties aan de rechterzijde van de zoekresultaten zijn verdwenen. In plaats daarvan verschijnen er nu vier advertenties boven de organische zoekresultaten. Voorheen waren dat er drie. Een uitdaging voor online marketeers, want er is nu minder plaats voor gesponsorde links op de eerste pagina met zoekresultaten. Campagnes op het zoeknetwerk van Adwords moeten nu nog scherper insteken, willen ze een plekje bemachtigen.

Google vindt het belangrijk dat advertenties relevant zijn voor de zoeker. De advertentie moet naadloos aansluiten op de zoekopdracht en op de content van de gekoppelde landingspage. Adwordscampagnes moeten dus goed worden ingesteld en geoptimaliseerd om aan deze eisen te voldoen. Zowel de advertentiescore als de conversieresultaten moeten op peil blijven. De positie van een advertentie wordt namelijk bepaald door het bod van de adverteerder én de mate waarin de advertentiecampagne is geoptimaliseerd.

Gevolgen

Op het internet is men druk aan het speculeren over de betekenis van deze verandering. Janneke van Dijk, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie: “Een goede strategie is meer dan ooit belangrijk om tot een effectieve Adwordscampagne te komen. Daarna is het een kwestie van het monitoren van de resultaten en bijsturen als dat nodig is. Ook moeten de effecten niet onderschat worden van de landingspagina waarnaar de advertentie verwijst. Een goed ingerichte landingspagina zorgt automatisch voor een hogere advertentiepositie in Google. Maar ik ben bang dat we ook niet ontkomen aan een hoger bod per klik”.

Google Partner

BOOM Communicatie is Google Partner en beschikt over een aantal Adwords-gecertificeerde medewerkers. Janneke van Dijk is er daar één van. “Bent u benieuwd wat u kunt doen om uw huidige Adwordscampagne te verbeteren of een goede start te maken met Adwords? Wij voorzien u graag van een afgestemde campagnestrategie, regelen die campagne volledig voor u in en zorgen ervoor dat de resultaten optimaal zijn”.