Archief

Praktijkonderwijs in college hotel

De Middelbare Hotelschool in Middelburg is gestart met een opleiding speciaal gericht op jongeren met een HAVO-diploma die belangstelling hebben voor hospitality management. In het schitterende Hotel aan de Dam worden de studenten getraind in ondernemers- en managementvaardigheden. Na een tijdje warmdraaien is het college hotel nu klaar voor het echte werk.

‘Hotel aan de Dam' is het college hotel voor de Middelbare Hotelschool van ROC Zeeland in Middelburg. De havo-instromers die de nieuwe en voor Nederland unieke, tweejarige opleiding horeca-ondernemer/-manager volgen, gaan eerst een jaar naar school om kennis en vaardigheden op te doen. Vervolgens lopen ze een jaar stage om getraind te worden in ondernemers- en managementvaardigheden. Deze stage kan in het Hotel aan de Dam plaatsvinden, waar de studenten alle werkzaamheden verrichten die nodig zijn in een hotel, zoals reserveringen maken, gasten ontvangen, arrangementen verkopen (vergaderingen, diners en schoonheidsbehandelingen) en maaltijden verzorgen. Dit doen ze in groepjes van vijf gedurende een periode van vijf maanden, onder begeleiding van de hotelmanager, Marcel Foudraine.

Het hotel draait goed; de zeven authentiek ingerichte kamers zijn in het hoogseizoen vrijwel allemaal bezet. Toeristen weten het centraal gelegen hotel met zijn klassieke uitstraling goed te vinden. In de klantenkring zijn ook grote lokale bedrijven die voor hun bezoekers een kamer reserveren. Verder worden in het hotel regelmatig vergaderingen gehouden, met op verzoek een lunch met verse Zeeuwse producten.

Voor het hotel ontwikkelde BOOM® – in opdracht van ROC Zeeland – een logo en huisstijl die recht doen aan het authentieke en stijlvolle karakter van de locatie. Datzelfde geldt voor de site (www.aandedamhotel.nl).

Persoonlijke groei

Manager Marcel Foudraine over het leerproces van de stagiaires: “Je ziet nu al dat studenten in de maanden hier qua persoonlijkheid ontzettend gegroeid zijn en dat maakt het heel mooi werk. Omdat ze met echte gasten werken, kunnen de studenten zich eigenlijk geen fouten veroorloven. We willen gewoon een goed product en een goede service leveren en zijn 365 dagen per jaar van zeven uur 's morgens tot elf uur 's avonds geopend.”

Verbeterpunten

Eén van de studenten is Maikel van Westenbrugge. Hij vindt het een hele bijzondere ervaring om in het hotel stage te lopen. “Het is echt een mooi, monumentaal pand en het is geweldig om er te mogen werken. Het werk is afwisselend en je draait verschillende diensten, dat maakt het juist zo leuk. We zijn heel betrokken bij de gasten en om de drie weken vergaderen we met elkaar. Dan nemen we de stand van zaken door en kijken we wat de verbeterpunten zijn.”

Zelfstandig

“De studenten moeten hier heel zelfstandig opereren en worden zonodig achteraf gecorrigeerd,” vertelt Foudraine. “Ik sta er echt niet de hele dag bij om te zeggen wat ze doen moeten. We werken redelijk gedisciplineerd, maar de studenten zijn heel enthousiast en leren zo heel veel. Maakt de één een fout met het reserveren, dan moet een collega het later maar op zien te lossen. Er ligt dus veel druk op ze; ze zijn nog aan het leren en moeten toch professioneel met gasten omgaan. De meeste gasten vinden het trouwens leuk als ze merken dat het hotel gerund wordt door studenten. Ze raken geïnteresseerd en praten er met de studenten over. En dat is het belangrijkste – het contact met de gasten.”

Website: www.aandedamhotel.nl

(Bron: Raakvlak, nummer 1; uitgave van ROC Zeeland)