Praktijksimulatie voor studenten
Communicatiestudenten aan de Hogeschool Zeeland krijgen vanaf morgen een voorproefje van wat werken bij een communicatiebureau inhoudt. In de simulatiegame (SIGA) die alle vierdejaars studenten volgen, simuleren acht groepen van vier studenten dat ze een communicatiebureau zijn.
Om de studenten in contact te brengen met een echt communicatiebureau en SIGA zo realistisch mogelijk te maken, heeft Hogeschool Zeeland BOOM uitgenodigd om medewerking te verlenen aan deze course. Naast fictieve tweewekelijkse opdrachten, werken studenten van september tot en met december aan de zogenaamde ‘rode-draad-opdracht' die zij van BOOM krijgen. “We hebben voor een opdracht gekozen die enkele maanden geleden door ons bureau is uitgevoerd voor Stichting Adesse Zeeland; een communicatieplan met een wervingscampagne om vrijwilligers aan te trekken voor Sensoor, een telefoon- en chatdienst voor iedereen die hulp nodig heeft. Deze case kent strategische en praktische elementen en daagt de creativiteit van studenten zeker uit”, vertelt communicatieadviseur Mindy Hugens van BOOM.
Samen met collega-adviseur Roderik Wijkstra geeft zij morgen de aftrap in de vorm van een opdrachtbriefing aan alle studenten. Roderik Wijkstra: “Voor het leerproces vinden we het belangrijk dat studenten zich niet alleen buigen over het vraagstuk, maar ook te maken krijgen met onverwachte ontwikkelingen in het traject. Ik wil hier nog niets prijsgeven, maar de studenten kunnen tijdens het traject zeker enkele verrassingen verwachten!” Ter afsluiting van de opdracht geeft ieder simulatiebureau een presentatie. Daarbij zal ook de oorspronkelijke opdrachtgever, directeur Finus Kuijs van Stichting Adesse, aanwezig zijn.