Archief

QR-codes in print nemen toe

In Amerikaanse tijdschriften de QR-code doorgebroken. Uit een studie blijkt dat de inzet van de tweedimensionale blokjes vorig jaar met 671 procent gegroeid is. In Nederland gaat het minder snel.

Volgens onderzoeker Nellymoser wordt de trend in de Verenigde Staten voornamelijk gestuurd door adverteerders. Zij gebruiken in hun advertenties vaak QR-codes om consumenten online meer informatie te verschaffen over producten en diensten. De onderzoekers hebben uit honderd populaire tijdschriften ruim 164.000 pagina's geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat de inzet van QR-codes maandelijks groeit.

Mondjesmaat
Ondanks de populariteit van de codes in de Verenigde Staten, valt het gebruik in Nederland nog tegen. Vorig jaar september maakte Nielsen bekend dat Nederlandse adverteerders nog weinig gebruikmaken van QR-codes in printadvertenties. In juli en augustus 2011 stond bij slechts 0,5 procent van de advertenties in dagbladen en tijdschriften een QR-code afgebeeld. De meeste codes worden geplaatst in gratis dagbladen (2,2 procent). Volgens het onderzoeksbureau is dit te verklaren doordat deze dagbladen voornamelijk gelezen worden in het openbaar vervoer. Reizigers kunnen onderweg eenvoudig met hun smartphone aanvullende informatie bij de advertentie opvragen, meedoen aan een actie of direct overgaan tot aankoop van een product of dienst.

Veolia
Naast het integreren van QR-codes in advertenties, kunnen de codes ook worden benut als aanvulling op redactionele artikelen. Het magazine ‘Reistijd' van vervoersorganisatie Veolia, vervaardigd door BOOM Communicatie, is volledig interactief gemaakt. Reizigers kunnen via QR-codes en Twitter meer achtergrondinformatie verkrijgen en reageren op artikelen. Met deze mogelijkheden wil de vervoersorganisatie de reistijd van hun klanten zo aangenaam mogelijk laten verlopen. Ook voor Veolia bieden de online koppelingen voordelen. Naast het volgen van online discussies kunnen zij de input gebruiken om het magazine beter af te stemmen op het lezerspubliek.

Stimulans
Voor adverteerders is de online koppeling interessant omdat lezers gestimuleerd worden interactief met het blad aan de slag te gaan. Op een advertentie die een QR-code bevat, kan de lezer direct overgaan tot actie. Daarnaast krijgen de adverteerders veel meer informatie terug over hun publicatie, dan ze doorgaans gewend zijn. De gebruikers van de QR-codes laten namelijk informatie achter en de online berichten geven een helder beeld over de beleving van de doelgroep.

Geraadpleegde bron: Elsevier.nl.